f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 4 weeks ago
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach
    • robiss : witam Panów , smigacie cos tutaj?:)
    • nirgal : Cud ;]
    • Mariusz Z : moje też :)

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



GP Hiszpanii 2008 - Catalunya

GP Hiszpanii – na torze Catalunya odbedzie się 27 kwietnia. Jest to pierwsza impreza, z kalendarza Formuły 1, organizowana w Europie. Sam tor jest niezwykle ciekawy i tak samo wymagający zarówno dla kierowców jak i samego bolidu.
Charakterystyka toru sprawia, że setup będzie kluczowym elementem decydującym o powodzeniu. Jedno jest pewne – Będzie emocjonująco…
 
Image
 
Krótka historia toru
Circuit de Catalunya - tor wyścigowy położony w niewielkiej miejscowości Montmelo na północ od Barcelony w Katalonii.
Tor zaczęto budować w roku 1989. Inwestycja została sfinansowana przez Royal Automovil Club de Catalunya, lokalny rząd i rade miasta Montmelo. Pierwszy wyścig wygrał Nigel Mansell, a za rok powtórzył ten sukces. W sezonie 1993 najlepszy okazał się Alain Prost. Później wygrywał tu Damon Hill i podwójnie Michael Schumacher. W sezonie 1997 wygrał tu późniejszy mistrz, Jacques Villeneuve. Od sezonu 1998 rozpoczęła się zwycięska passa Miki Häkkinena, która została przerwana przez Michaela Schumachera w sezonie 2001 po tym jak na ostatnim okrążeniu w samochodzie Fina zepsuło się sprzęgło. Niemiec wygrywał tu przez kolejne trzy sezony. W sezonie 2005 swoje trzecie w karierze zwycięstwo odniósł tu kolejny Fin, Kimi Räikkönen. Rok później, przed własną publicznością triumfował tu Fernando Alonso. Od roku 1991 corocznie odbywa się tutaj wyścig o Wielką Nagrodę Hiszpanii.

Opis toru
Tor Catalunya od niedawna stał się prawie domowym torem dla kierowców, ponieważ zespoły F1 przeprowadzają tutaj większość swoich europejskich testów, dlatego też wszyscy kierowcy znają go jak własną kieszeń. Jeśli chodzi o nawierzchnię toru jest ona niezwykle płaska w porównaniu do poprzedniego, jakim był Sakhir, stąd też jazda na nim jest o wiele przyjemniejsza. Tor posiada wiele miejsc do wyprzedzania, jak również sporo szybkich, długich łuków, na których nie trudno o błąd. Długość toru to prawie 5km, a dokładnie 4,655 metrów, natomiast najdłuższa prosta, którą w tym przypadku jest prosta startowa wynosi 1047 metrów. Przyjrzyjmy się teraz bliżej charakterystyce toru:
Kiedy wyjeżdżamy z szybkiego prawego zakrętu T13 (New Holland) na główną prostą, by rozpocząć okrążenie, dźwięk silnika odbija się echem od ogromnej, bardzo wysokiej trybuny, co daje niepowtarzalne uczucie. Potem pokonujemy prostą start/meta i podążamy w kierunku pierwszego zakrętu (Elf), przed którym hamujemy do drugiego bądź trzeciego biegu z około 310 km/h. Gwałtownie skręcamy w prawo i potem od razu w lewo, aby pokonać drugi trójkowy zakręt (Renault). Następnie zaczynamy rozpędzać się podczas pokonywania długiego zakrętu w prawo nr 3, który można przejechać na pełnym gazie, mając nowy komplet, odpowiednio rozgrzanych opon. Jednak należy tutaj szczególnie uważać, gdyż obecnie przy braku TC łatwo o utratę przyczepności i niekontrolowany poślizg, co wiąże się z utratą cennych sekund. Na krótkiej prostej poprzedzającej czwarty zakręt (Repsol) prędkość wynosi już ponownie około 300 km/h. Wolny zakręt w prawo pokonujemy na drugim biegu, a od tego miejsca droga prowadzi poprzez łuk do ostrego zakrętu w lewo (Seat). Tutaj trzeba być ostrożnym, żeby nie zablokować kół podczas hamowania. Po czym ponownie rozpędzamy się w kierunku średnio – szybkiego zakrętu nr 6 w lewą stronę (Würth), najeżdżając mocno na tarkę podczas pokonywania zakrzywionego łagodnie w prawą stronę podjazdu pod górę prowadzącego do szybkiego zakrętu nr 7 w prawą stronę, za którym znajduje się druga co do długości prosta na torze (Nissan). Znów rozpędzamy się do ponad 300 km/h, zbliżając się do ósmego zakrętu (La Caixa), przed którym hamujemy do pierwszego, drugiego biegu. Po uporaniu się z oferującym słabą przyczepność wirażem w lewo, dojeżdżamy do długiego zakrętu T9 w prawą stronę (Banc Sabadell), który także pokonywany jest na drugim biegu. Po krótkiej prostej jest teraz nowy kompleks zakrętów prawo – lewo – prawo, który w odróżnieniu od znajdującego się wcześniej na jego miejscu szybkiego zakrętu w prawo wydaje się być bardzo wolny. Następnie rozpędzamy się przed ostatnim, szybkim zakrętem nr 13 w prawo i znów jesteśmy na prostej startowej.

Opinie naszych kierowców o Catalunya:

Grześ

Circuit De Catalunya - tor, na którym jeździ się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, jak na większości. Jest w pewnym sensie podobny do Sepang. Długa prosta, szybkie zakręty, stąd problem z przegrzewającą się lewą, w szczególności przednią, oponą. Tor jest bardzo wymagający dla bolidu w szczególności opon. Trzeba mieć dobry balans i przyczepność aerodynamiczną w szybkich zakrętach a także dobrą przyczepność "mechaniczną" na wyjściach z wolnych zakrętów. Osobiście dobrze się czułem na Sepang więc myślę, że nie będę miał problemów także z tym torem. Mamy dużo czasu na przygotowania więc wyścig powinien być wyrównany.

Splawik
Jak na razie Barcelona najbardziej mi pasuje biorąc pod uwagę dwa wcześniejsze tory. Fajnie sie tutaj jeździ, tor jest nowy, przyjemny, a asfalt prosty (w porównaniu do Bahrain). Jak na razie nie miałem jednak dużo czasu aby pojeździć, gdyż wykonałem ostatnio parę skinów dla naszej ligi. Myślę ze jak popracuje jeszcze nad setupem i nad technika jazdy to jestem w stanie na tym torze osiągać dobre czasy, jak narzazie 1:20.3xx o ile pamiętam. Po wczorajszych simach mogę powiedzieć, że narobiłem sobie trochę nadziei na GP w Hiszpanii. Jak przeżyje T1 to może być dobrze.

Igoorini
Tor w Barcelonie na pierwszy rzut oka średnio mi się spodobał. Zresztą jak wszystkie tory na początku sezonu, może prócz Bahrajnu. Według mnie na tym obiekcie trzeba mieć nogę wyćwiczoną do perfekcji. Łatwo na długich, szybkich zakrętach stracić trakcje, lub popełnić łatwy błąd, lecz opłakany w skutkach. Jak wiemy, są trzy tygodnie by przygotować się do tego Grand Prix i myślę, że dla niektórych będzie i tak to za mało czasu by dopracować setup i dobrać optymalny tor jazdy.

Krzyss
Brak czasu na testy powoduje, że mam odczucie, iż ten tor jest trudny. Brałem udział w rozgrywanym właśnie tam wyścigu VW Lupo, lecz w porównaniu do F1 wspólny był tylko tor. Podczas prowadzenia tych małych samochodów miałem wrażenie, że tor jest w sumie łatwy. To było tylko wrażenie... Tor posiada kilka trudnych i technicznych zakrętów. Jest stosunkowo wąski co ogranicza nam możliwości wyprzedzania bezpośrednio w zakrętach. Podczas GP należy osiągnąć kompromis pomiędzy prędkością maksymalną (długa prosta startowa), a przyczepnością w zakrętach (kilka szybkich zakrętów). Jak wiemy, w tym sezonie jeździmy bez kontroli trakcji, co także przyczynia się do tego iż jazda po każdym torze jest trudna. Główną zasadą będzie umiejętność wypracowania dobrych ustawień dla bolidu, a także opanowanie i pełna koncentracja kierowcy.

Opracował:
Nightcrawler