f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 4 weeks ago
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach
    • robiss : witam Panów , smigacie cos tutaj?:)
    • nirgal : Cud ;]
    • Mariusz Z : moje też :)

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



GP Turcji 2008 - Istanbul Park

Grand Prix Turcji to kolejna eliminacja Mistrzostw Świata Formuły 1 organizowana na torze Istanbul Park nieopodal Stambułu.
 
Krótka historia toru
    Decyzję o zbudowaniu toru, na którym miało odbyć się Grand Prix Turcji podjęto w 2002 r. Z trzech branych pod uwagę lokalizacji wybrano okolice największego tureckiego miasta, Stambułu. Projektem toru zajął się niemiecki architekt, Hermann Tilke, który zaprojektował już wiele nowoczesnych torów Formuły 1 (Sepang, Bahrain, Shanghai i zmodernizowany tor Hungaroring). Tor charakteryzuje się przeciwnym do ruchu wskazówek zegara kierunkiem jazdy, obecnie tylko jeden inny tor w kalendarzu F1 kierowcy pokonują w ten sposób, a mianowicie Interlagos.
    Pierwszy wyścig o Grand Prix Turcji odbył się 21 sierpnia 2005 roku, a jego zwycięzcą został Kimi Raikkonen z McLarena. Charakterystyka toru sprawiła, że wielu kierowców wpadało w poślizg i wypadało z trasy - głównie na T8. Na tym właśnie zakręcie Juan Pablo Montoya wyjeżdżając szeroko na pobocze oddał drugą pozycję w ręce Fernando Alonso na dwa okrążenia przed końcem wyścigu. Kolumbijczyk tłumaczył się uszkodzeniem samochodu spowodowanym kontaktem z samochodem Tiago Monteiro podczas manewru dublowania. To wydarzenie było jednym z tych, które zaważyły na losie tytułów mistrzowskich.
    Rok później swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 świętował tu Felipe Massa w samochodzie Ferrari. Wyścig zostanie jednak bardziej zapamiętany z powodu afery jaka wybuchła po ceremonii wręczenia nagród. Nagroda dla zwycięzcy została przekazana przez Mehmeta Ali Talata, który widzom został przedstawiony jako prezydent Tureckiej Republiki Cypru Północnego. Kraju, który jest uznawany jedynie przez Turcję. FIA, która zachowuje polityczną neutralność rozpoczęła dochodzenie. Przedstawiciele federacji nie mieli możliwości przeciwstawienia się decyzji organizatorów ponieważ decyzja została maksymalnie opóźniona. Organizatorom groziła utrata praw do organizacji wyścigu, a także rajdu w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata. Ostatecznie zostali oni ukarani grzywną w wysokości 5 mln dolarów.
    W 2007 roku na najwyższym miejscu podium stanął ponownie Felipe Massa. Tuż za nim linie mety przekroczył Kimi Raikkonen, a na trzecim miejscu był Fernando Alonso.

 
Image
 
 
Opis toru
Okrążenie rozpoczynamy na długiej prostej start/meta, po czym hamujemy ostro przed pierwszym, 90-stopniowym zakrętem w lewo. Tor opada następnie stopniowo w dół na krótkiej prostej przed łagodnym zakrętem nr 2 w prawo, po którym rozpędzamy się do około 300 km/h przed dodarciem do sekwencji wolnych zakrętów lewo-prawo-lewo. Zakręty od trzeciego do piątego pokonujemy z prędkością około 100 km/h na drugim biegu, jako że środkowy zakręt w prawo jest bardzo ciasny, wolny i gwałtownie opada przy swoim wierzchołku. Na krótkiej prostej rozpędzamy się do 250 km/h na piątym biegu, docierając do szerokiego nawrotu w prawo T7. Za nim znajduje się kolejna krótka prosta prowadząca do cieszącego się dużą popularnością wśród kierowców najtrudniejszego wirażu na tym torze, którym jest posiadający aż trzy wierzchołki zakręt T8. Jest niezwykle szybki, gdyż na wyjściu z niego osiągamy prędkość blisko 300 km/h i dosyć długo jedziemy przy dużym przeciążeniu. Na kolejnej prostej rozpędzamy się do szóstego biegu, docierając do wolnej szykany lewo-prawo (zakręty 9 i 10), którą pokonujemy z prędkością 95 km/h na drugim biegu. Prowadzi nas ona na dwie długie proste połączone w środku szerokim wirażem w prawo T11, który z łatwością pokonujemy na pełnym gazie. Uzyskujemy tutaj najwyższą prędkość na torze i jest to najlepsze miejsce do wyprzedzania. Pod koniec tej długiej prostej trzeba bardzo ostro hamować, aby zwolnić do 90 km/h na drugim biegu przed sekwencją ciasnych zakrętów lewo – prawo – lewo  (12, 13 i 14) na końcu toru, która prowadzi nas z powrotem na prostą start/meta.
 
Nasi kierowcy o Istambul Park
 
Misiek
 
Tor Istanbul Park jest jak do tej pory najmniej znanym mi torem w kalendarzu f1liga.pl. Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne. Jeździ się szybko i przyjemnie, a bolid momentami płynie po równym tureckim asfalcie. Nauka toru zajęła mi dosłownie chwilkę i myślę, że inni kierowcy również nie będą mieli problemów z wczuciem się w ten lewoskrętny tor. Co mnie trochę niepokoi to to, że jest to dosyć nowy tor i wybudowany zgodnie z nowymi zasadami narzuconymi przez FIA, czyli pomijając już sporą szerokość samego toru zaskoczyły mnie ogromne wręcz pobocza asfaltowe, co doprowadzi do tego, że sporo błędów popełnianych przez kierowców skończy się jedynie małą stratą czasową. Nie ukrywam, że ze swoimi umiejętnościami kierowania bolidem często liczę na błędy innych :) Zdecydowanie wolę tory szybkie i ciasne, gdzie drobny błąd doprowadza do ogromnych zniszczeń w bolidzie i gdzie liczą się umiejętności techniczne, równa jazda i silne ręce do kręcenia kierownicą, dlatego też z niecierpliwością wyczekuję kolejnego GP - Monako.
 
Marcin Mach
 
Mam mieszane uczucia na odnośnie Istanbul Park. Jego sylwetka zupełnie mnie nie zadowala, a nawet mogę powiedzieć, ze mi sie nie podoba. Jedyny plus tego toru to bezpieczeństwo związane z szerokimi asfaltowymi poboczami, które rekompensują błędy kierowców i poczwórny lewy zakręt. W tym GP postaram się utrzymać w wyścigu A, aby w następnym, jakim będzie Monako, zaprezentować się z dobrej strony i kto wie, może powalczyć o podium.
 
Artur
 
Tor w Turcji jest fajnym torem, nowoczesnym z szybkimi i wolnymi zakrętami jak i szerokim poboczem, co pomaga przy błędzie kierowcy. Tor jest bardzo szeroki i ma dużo wzniesień, spadków, przez co jest troszkę inny. Myślę że wyścig będzie zdominowany przez wiele momentów wyprzedzania, gdyż ten tor pozwala i sprzyja ku temu. Na torze jest parę ślepych punktów hamowania, co sprawia że podoba mi się on jeszcze bardziej niż inne. Pierwsza jazda na Istanbul Park sprawiła mi wiele frajdy. Pokonywanie zakrętów na pełnym gazie to cos co podoba sie każdemu prawdziwemu kierowcy. Myślę że wyścig na tym torze będzie jednym z ciekawszych w tym sezonie. Pozdrawiam i do zobaczenia na torze.