f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 1 Miesiąc ago
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach
    • robiss : witam Panów , smigacie cos tutaj?:)
    • nirgal : Cud ;]
    • Mariusz Z : moje też :)

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps

Malownicze lasy porastające Góry Ardeny goszczą co roku wielu pasjonatów Formuły 1. Jednak nie przyroda budzi zainteresowanie fanów, a legendarny obiekt Spa-Francorchamps. Obecnie to najdłuższy tor kalendarzu F1, o długości 7004m.
Pierwotnie był on znacznie dłuższy, ale względy bezpieczeństwa wymusiły jego przeprojektowanie. Lokalizacja w górach powoduje większą nieprzewidywalność warunków atmosferycznych; poza tym zdarzały już się sytuacje, gdy na prostej start/meta świeciło słońce, a w środkowej części toru padał deszcz! Historia pamięta wiele emocjonujących wyścigów (np. 1998 z wielkim karambolem oraz spięciem na linii Schumacher-Coulthard, czy pamiętna walka Schumacher-Hakkinen i słynny manewr Miki w roku 2000). Wielu kierowców uwielbia to Grand Prix, dzięki niepowtarzalnej charakterystyce belgijskiej trasy.
Królem Spa-Francorchamps na chwilę obecną jest Michael Schumacher, który zwyciężał tu sześciokrotnie. Pięć razy na najwyższym stopniu "pudła" stawał Ayrton Senna.
Ligowe GP Belgii w latach 2008-2009 to dominacja Adriana Kota, który zdobył pierwsze miejsce w obu rozegranych w tym czasie wyścigach na tym obiekcie.

mapka

Opis toru

Sektory pierwszy i trzeci pokonywane są w przeważającej większości na stuprocentowo otwartej przepustnicy i wymagają małej siły dociskowej, w przeciwieństwie do części drugiej, w której jest wiele dość zakrętów, gdzie przydaje się większy docisk aerodynamiczny. Zmusza to zespoły i inżynierów wyścigowych do kompromisu w poszukiwaniu jak najlepszych ustawień. Skutkuje to też dużymi różnicami w kątach nachyleniach skrzydeł pomiędzy bolidami różnych ekip.
Ponieważ Spa-Francorchamps to prawdziwa ikona wśród torów Formuły 1, warto, by każdy siadający za kierownicę bolidu znał go jak najdokładniej; przyjrzyjmy się zatem kilku sekcjom.

La Source (czytamy: la sors)

 
La Source
Okrążenie rozpoczyna bardzo ostry prawy nawrót, który z reguły jest miejscem ciekawej walki tuż po starcie; ten zakręt zapewnia emocjonujący początek każdego wyścigu. Nawrót pokonywany jest na pierwszym biegu. Bardzo istotne jest jak najszybsze dodanie gazu na wyjściu, aby uzyskać dużą prędkość na prostej prowadzącej do Eau Rouge.

Eau Rouge (czyt. o róż)

eau rouge
 
Jeśli spytalibyśmy kierowców F1, który zakręt w całym kalendarzu zapewnia najwięcej emocji, z pewnością wielu wskazałoby właśnie to miejsce. 300 kilometrów na godzinę, gwałtowne zmiany kierunku w poziomie oraz pionie - czego chcieć więcej! W czasach gdy silniki były mocniejsze tylko najodważniejsi trzymali tu wciśnięty gaz do oporu - teraz, gdy w F1 królują silniki V8, nie ma problemu aby przejechać tą sekcję na pełnym gazie.
Kluczem do poprawnego przejechania Eau Rouge jest płynność oraz znajomość trasy - przez pewien czas kierowca nie widzi zakrętu, co stanowi duże utrudnienie dla zawodników pokonujących ten tor po raz pierwszy.

Pouhon (czyt. puon)

Pouhon
 
To podwójny lewy, szybki zakręt, pokonywany z prędkością ponad 250 kilometrów na godzinę. Przy małej sile docisku, jaka jest używana na Spa, łatwo o błąd, szczególnie podczas jazdy z dużą ilością paliwa na początku wyścigu. W zależności od kąta nachylenia skrzydeł oraz stopnia napełnienia baku do przejechania tego zakrętu konieczne będzie odpuszczenie gazu lub też wciśnięcie na moment pedału hamulca.

Stavelot (czyt. stawelo)

Stavelot
 
Ten zakręt kończy drugi sektor i rozpoczyna długi odcinek pokonywany na pełnym gazie. Z tego powodu dobre wyjście z tego zakrętu jest bardzo ważne i pomaga w osiągnięciu dobrego czasu okrążenia.

Blanchimont (czyt. bląszimą)

Blanchimont
 
Jeden z najszybszych zakrętów w Formule Jeden to właśnie Blanchimont, sławny prawie tak jak Eau Rouge. Zaawansowanie w dziedzinie aerodynamiki daje możliwość pokonania tego zakrętu z pedałem gazu w podłodze, przy prędkości około 310-320 kilometrów na godzinę - robi wrażenie, prawda? W razie błędu na zewnątrz zakrętu jest trochę miejsca na poboczu, ale jazda w kierunku ściany przy 300 km/h na liczniku z pewnością nie jest niczym przyjemnym.

Szykana Bus Stop (czyt. bas stop)

Bus Stop
 
To kolejne ciekawe miejsce. Swego czasu Bus Stop był podwójną szykaną (lewo-prawo + prawo-lewo), potem lewo-prawo, a obecnie prawo-lewo. Dohamowanie przed Bus Stop to doskonałe miejsce do wyprzedzania: hamowanie z około trzystu dwudziestu kilometrów na godzinę do niecałych stu. Dobrze ustawione hamulce będą w tym momencie skarbem. Wychodząc z drugiego zakrętu kończymy okrążenie wjeżdżając na prostą startu/mety.
Ta szykana stała się miejscem kontrowersji po walce Kimiego Raikkonena z Lewisem Hamiltonem w 2008 roku.

Sytuacja w tabeli przed wyścigiem o GP Belgii 2010

Po serii nieudanych wyścigów Adrian Kot stracił trykot lidera klasyfikacji kierowców na rzecz kamniefta. Przed nadchodzącym GP w odległości 50 punktów od aktualnego lidera znajduje się j dwóch kierowców: oprócz wspomnianego wcześniej Adriana jest tam również Dominik Ulman a więc wszystko się może zdarzyć. Czy czeka nas kolejna zmiana prowadzącego?
W pozostałej części tabeli jest równie ciekawie. Wielu kierowców wraca z zamrażarki na tor. Wielu świetnych kierowców - trzeba dodać. Rekordowych rozmiarów chyba pula BC gwarantuje, że bardzo ciekawie będzie się działo również w okresie przygotowawczym do wyścigu. Sporo się może zdarzyć.
W klasyfikacji konstruktorów w zasadzie tylko dwie ekipy się liczą w walce o tytuł: aktualnie prowadzący zespół F1 Phenomena (Adrian Kot, Dominik Ulman) oraz goniący go Honda Repsol Crew (JAG, kamnieft). Sześćdziesiąt dziewięć punktów różnicy oznacza, że jest o co walczyć. Czy kierowcy będą jechać zachowawczo po punkty? Czy ważniejsze będą indywidualne sukcesy? Wszystko okaże się już niedługo.

Wprowadzenie do filmiku

Dziś mamy przyjemność obejrzenia przejazdu Adriana Kota, dwukrotnego triumfatora zawodów na torze Spa. Udało nam się również dodzwonić do samego Adriana, posłuchajmy więc co ma do powiedzenia o tym torze:




Zapytaliśmy również kilku naszych kierowców o nastroje przed GP Belgii:


Kierowca 1 o....
Kolejnym torem na którym ścigać będą się zawodnicy f1liga.pl jest tor Spa-Francorchamps w Belgii. Jest to tor szybki, posiada długie proste z szybkimi łukami, na końcu których trzeba ostro hamować przed wolnymi szykanami. Dla mnie najtrudniejszym sektorem na torze jest S2, w nim tracę najwięcej czasu do najszybszych zawodników. Bezbłędne przejechanie S2 zaowocuje dobrym czasem, a mały błąd powoduje duże straty czasowe. GP Belgii będzie drugim w mojej karierze wyścigiem w B, chciałbym zatrzymać się tu na dłużej. Moim celem na ten wyścig jest uniknięcie puli BC oraz utrzymanie przyzwoitego tempa wyścigowego. Poprzedni wyścig - GP Węgier - był moim debiutanckim w B. Wyścig przebiegał spokojnie bez większych problemów technicznych, skupiałem się żeby dojechać do mety. Jestem w miarę zadowolony z debiutu choć jest parę rzeczy do poprawienia aby stać się bardziej konkurencyjnym.
Kaptur

Kierowca 2 o.....
Po niezbyt udanym dla mnie wyścigu Grand Prix Węgier, gdzie przez problemy techniczne musiałem się wycofać zaledwie po kilku okrążeniach, nadchodzi czas na kolejne zmagania. Następnym w kalendarzu jest GP Belgi na torze Spa. Po kilku pierwszych treningach okazało się, iż kluczowym dla uzyskania dobrego czasu jest przejechanie możliwie najszybciej dwóch mega-szybkich i łatwych sektorów pierwszego oraz trzeciego, co pociągnęło za sobą znaczne obniżenie skrzydeł. Nie pozostało to bez wpływu na drugi sektor, który jest dość wymagający; w sumie to najciekawszy odcinek toru Spa. Do tej pory nie udało mi się znaleźć odpowiedniej linii jazdy w tym właśnie sektorze, ale mam nadzieję, że do wyścigu przystąpię przygotowany. Generalnie tor w Spa nie należy do moich ulubionych jednak postaram się dobrze wypaść. Jest sporo czasu na treningi, wiec można się solidnie przygotować.   
Basztardo

Kierowca 3 o.....

Wyścig na torze Spa-Francorchamps będzie dla mnie kolejnym nowym Grand Prix jak każde, w którym dotychczas brałem udział. Tor bardzo mi się spodobał ze względu na dość dużą szybkość, jak i sporą ilość miejsc dobrych do wyprzedzania. Najbardziej obawiam się zakrętu nr 1 i sytuacji z oponami, która na tym torze nie wygląda ciekawie z powodu o wiele słabszych osiągów na mieszance Medium Hard. Ogółem liczę na udany wyścig; mam nadzieję, że uda mi się wykręcić dobry czas puli i będzie to wyścig C.
Qwerz