f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 1 week, 6 days ago
    • Igorini : to już nie gracie? pośmigałby, pozdro! :)
    • Keeny : Pozdrawiam starych druhów co tu jeszcze zajrzą ;)
    • Keeny : Hiroszima jakaś? :o
    • Keeny : OMG co tu się stało pod koniec czerwca 2015?
    • Flover : Pozdrawiam ;)
    • marud : Pozdrówka nirgal :)
    • marud : Hej, miło, że ktoś tutaj jeszcze zagląda :)
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



Grand Prix Włoch, Autodromo Nazionale di Monza

Słoneczna Italia już czeka na kierowców i zespoły, które zmierzają pod Mediolan, na najszybszy w serialu tor Autodromo Nazionale di Monza.

Niewiele brakowało, a jeden z najbardziej znanych obiektów wcale by nie powstał z powodu konfliktu natury ekologicznej. Na szczęście udało się dojść do porozumienia i w 1922 roku nastąpiło otwarcie toru.
Bardzo interesująca jest konfiguracja toru z tamtych lat: część zbliżona do teraźniejszej wersji (jednakże bez szykan) oraz część owalna z mocno nachylonymi zakrętami. Niestety taki kształt był areną wielu śmiertelnych wypadków, dlatego też wersja owalna została wyłączona z eksploatacji, a z biegiem czasu dla spowolnienia pozostałego fragmentu powstawiano szykany. Długie proste sprzyjają rozwijaniu wielkich prędkości, rzędu 350km/h, a w przypadku średnich prędkości dla całego okrążenia - 260km/h. Kierowcy przez ponad 70% okrążenia trzymają pedał gazu wciśnięty do oporu! Wyjątkowość tego toru to nie tylko wysokie prędkości, ale także specyficzna atmosfera na trybunach za sprawą włoskich kibiców - Tifosi, którzy szczególnie entuzjastycznie dopingują Ferrari, a po zakończeniu wyścigów nie wahają się szybko wybiec na tor.

                                                                                                    Opis toru:

mapka

Podobnie jak w przypadku toru Spa Francorchamps przeanalizujemy włoską Monzę przyglądając się poszczególnym zakrętom:

 

                                                                                                                          Variante Rettifilo

Mordercze hamowanie z około 350 do 70 kilometrów na godzinę prowadzi do pierwszej szykany prawo-lewo. Po starcie wyścigu jest tu bardzo ciasno, zatem dla uniknięcia kontaktu z innymi zawodnikami potrzebne są duże umiejętności i odrobina szczęścia. Najważniejszym etapem w tym odcinku toru jest hamowanie - minimalne spóźnienie w naciśnięciu hamulca powoduje duże straty czasowe, a często również wymusza pojechanie ‘ścieżką awaryjną’ na wprost. W tym fragmencie toru często dochodzi do wyprzedzania; warto jednak pamiętać, że po prawej stronie jest wyjazd z pitlane i może tam się pojawić wolniejszy bolid powracający do walki po zmianie opon.

 

                                                          
                                                        Variante della Roggia


Kolejne ostre hamowanie i znów szykana, tym razem lewo-prawo. Znów kluczowe jest odpowiednie dobranie punktu na odpuszczenie gazu i wciśnięcie pedału hamulca. Nie należy zbyt agresywnie najeżdżać na tarki, gdyż opony stracą wtedy kontakt z torem, co odbije się na trakcji naszego pojazdu.

 

                                                                                               

 

 

                                                                                                                            Lesmo

Pierwszy, szybszy z pary zakrętów Lesmo jest dość łatwy, należy tylko uważać by za wcześnie nie dodać gazu, bo znajdziemy się na piasku po zewnętrznej stronie. Bardzo istotna jest płynność jazdy i wykorzystanie maksymalnie szerokości toru.
Drugi z nich jest jednocześnie dość trudny i bardzo ważny w kontekście długiej prostej, która po nim następuje. Wielką trudnością jest zagłębienie na wewnętrznej w okolicy wierzchołka zakrętu co może spowodować niestabilność samochodu. Ponadto wielu kierowców próbuje wziąć ten zakręt tak samo szybko jak Lesmo 1 i ląduje przez to na poboczu.

 

 

                                                                                                

                                                                                                                          Variante Ascari

Jadąc grubo ponad 300km/h musimy hamować do ok 170km/h, wjeżdżając w sekcję zakrętów lewo-prawo-lewo. Na drugim łuku możemy nabrać trochę prędkości, ale trzeba myśleć też aby mieć dobrą linię wchodząc w trzeci, starając się mieć jak najwyższą prędkość. Na zewnątrz jest trochę asfaltowego pobocza - warto je wykorzystać, oczywiście pamiętając o zasadzie “dwa koła zawsze w obrębie toru”

 

                                                                                

 


                                                                             Parabolica


Prawdopodobnie to najbardziej znane miejsce toru Monza. Wierzchołek w tym zakręcie jest dość wcześnie, stąd ważne jest jak najszybsze "złapanie" tego wierzchołka. Pozwala to na wczesne dodanie gazu i nabranie dużej prędkości przed prostą start-meta, trzeba jednak uważać: jeśli wciśniemy pedał gazu za wcześnie można znaleźć się na żwirowym poboczu przy prędkości ponad 250km/h - coś co nie jest marzeniem żadnego kierowcy!

 


 

Sytuacja ligowa przed GP Włoch 2010:

Po Spa sytuacja ligowa nie uległa zasadniczej zmianie. Wspaniała passa zwycięstw na tym torze została przerwana  przez rewelacyjnie spisującego się w ostatnich kilku wyścigach Kamniefta. Adrian Kot jednak nie odpuścił i po kilku nieudanych startach w końcu dojechał do mety. Niestety musiał uznać wyższość aktualnego lidera. Nadchodzący wyścig na włoskiej Monzie będzie jeszcze szybszy. Czy przyniesie przełamanie?

 

Wprowadzenie do filmiku

Na torze Monza wielu kierowców ma problemy z prawidłowymi dohamowaniami z dużych prędkości do wolnych szykan. Zobaczmy, jak z tym manewrem radzi sobie Mario_F1, który omówi swój przejazd:

 

Nasi kierowcy o zmaganiach na torze Monza:

 

Autodromo Nazionale di Monza - tor legenda. Prawdziwa "mekka" fanów wyścigów samochodowych na całym świecie. Dla polskich kibiców F1 także jest miejscem szczególnym, zwłaszcza od 2006 roku, kiedy to nasz rodzynek w tej królewskiej serii wyścigowej zajął trzecie miejsce, zdobywając pierwsze w karierze podium. Tyle tytułem wprowadzenia. Teraz konkrety.

W mojej opinii i w wielkim uproszczeniu Monza to w zasadzie jedna, niekończąca się prosta poprzecinana trzema szykanami i jednym, długim, 180-stopniowym prawym zakrętem. Charakterystyka toru premiuje bolidy ustawione pod kątem wysokiej prędkości maksymalnej (proste), stabilności na dohamowaniach oraz dobrej trakcji przy przyśpieszaniu z niskich prędkości (szykany). Nie wolno także zapominać o jednym z najbardziej rozpoznawalnych zakrętów w całym kalendarzu F1 - Parabolica nie wybacza błędów!. Za szerokie wyjście lub też zbyt późno rozpoczęte przyśpieszanie skutkuje uzyskaniem znacznie niższej prędkości na prostej, a w rezultacie sporymi stratami czasowymi jeśli chodzi o całkowity czas okrążenia.Mój stosunek do tego toru określiłbym jako hmm..... ambiwalentny. Z jednej strony sprawia wrażenie niezbyt wymagającego lecz z drugiej, nie jeździ mi się na nim specjalnie dobrze, co niestety nie rokuje pozytywnie na przyszłość (12 września tuż-tuż!). Wrodzony realizm sprawia, że jeżeli we Włoszech uda mi się wystartować w wyścigu "A" i dojechać na miejscu pozwalającym ominąć pulę, uznam weekend za naprawdę udany. Mimo, iż moje doświadczenie jeżeli chodzi o sim-racing jest wciąż niezbyt duże (choć ciągle się zwiększa) to jednak odważę się na małą refleksję. Kiedyś, ktoś zadał mi pytanie o najlepszy, najbardziej emocjonujący wyścig w jakim brałem udział. Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Prawie w każdym wyścigu, w którym uczestniczyłem były momenty z pogranicza ekstazy jak i chwile, o których chciałbym jak najszybciej zapomnieć. Do każdego mojego startu podchodzę z podobnym nastawieniem - człowieku, masz pojechać tak, żeby po przejechaniu linii mety móc powiedzieć sobie "było w porządku, nic więcej nie mogłeś zrobić". Jasne, że przyjemniej jest finiszować na podium niż w drugiej dziesiątce, jak mawiał klasyk to oczywista oczywistość, jednak czasami wystarcza świadomość, że w sposób uczciwy wykonało się rzetelną robotę w otoczeniu najlepszych kierowców Ligi.

rosiu

 

Jeżdżę w lidze od niedawna w związku z tym każdy tor na którym się ścigamy jest dla mnie zupełną nowością. Zanim zacznę jeździć posiłkuję się głównie informacjami z internetu. Jak się dowiedziałem GP Włoch na torze Monza jest jednym z najszybszych Grand Prix w tegorocznym kalendarzu. Przeczuwam, że będzie to jeden z moich ulubionych torów na jakich dotychczas jeździłem gdyż jest on niemal podobny do toru Spa który wspominam bardzo dobrze i jak na razie jeździło mi się najlepiej. Oczywiście jestem świadomy tego, że będzie trzeba zmienić ustawienia bolidu w stosunku do ustawień na tor Spa. Podczas gdy w Belgii sama prędkość maksymalna nie była tak ważna, tak na torze Monza będzie ona odgrywać znaczącą rolę. Ze względu na długie proste ważne będzie osiąganie dużych prędkości (około 340-350 km/h), w związku z tym będziemy musieli znacznie obniżyć wingi myślę ze będzie  to około 6/4-4/2. Uważam ze ważne będzie  tez dbanie o temperaturę hamulców. Dohamowania przy zimnych hamulcach nie są zbyt efektowne. Zastanawiam się także jak będą zachowywać się tu opony. Jakie ciśnienia będą tu odpowiednie? Nie mniej jednak czekam z niecierpliwością na pierwsze testy w mojej karierze na tym torze. Życzę wszystkim szerokiego toru i do zobaczenia na torze.

yuri1978

 

Tor Monza jest kolejnym torem, który wzbudzi wśród ligowiczów z pewnością wiele emocji. Jest torem, na którym znowu będzie można wciskać pedał gazu w podłogę, a kilka szykan będzie sprawiało niebezpieczeństwo popełniania błędów ,ale z drugiej strony dogodne sytuacje do wyprzedzania. Dobre ustawienie zawieszenia ( zwłaszcza ze tor nie należy do najrówniejszych) i dobre dobranie docisku bolidu powinno przynieść dobre rezultaty. Osobiście uważam go za ciekawy tor i spróbuję powalczyć na nim o dobry wynik, może w końcu zaistnieję w wyścigu A, co jest moim celem na ten sezon, i może to jest ten tor - chociaż w tym sezonie stawka jest  bardzo  wyrównana  i  będzie  bardzo trudno. Mam  nadzieje ze wzbudzi we mnie tyle pozytywnych emocji co SPA, na którym w tym sezonie zdecydowanie najlepiej mi się jeździło. Duże prędkości i precyzja prowadzenia, gdzie konieczne było uzyskanie dużej prędkości maksymalnej przy dość dobrej przyczepności, która była potrzebna do uzyskania dobrego czasu w drugim sektorze i pewnego prowadzenia bolidu. Po spełnieniu tych warunków to już była czysta przyjemność z jazdy.Pozdrawiam wszystkich i życzę szerokości , przyczepności i maksa Vmaxa!

Ps. szczególnie dziękuje Ron Roniemu i kamnieftowi którzy mi pomagali w ostatnim okresie.

Thomas