f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 2 weeks, 1 day ago
    • Flover : Pozdrawiam ;)
    • marud : Pozdrówka nirgal :)
    • marud : Hej, miło, że ktoś tutaj jeszcze zagląda :)
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



GP Belgii - Spa-Francorchamps

Który z kierowców nie lubi tego toru? Można ich chyba policzyć na palcach jednej ręki, ale na wizytę w belgijskich Ardenach większość czeka z niecierpliwością od dawna. A więc nareszcie: Spa Francorchamps!

Martin Brundle podczas komentowania okrążenia po tym torze stwierdził: “kierowcy powinni płacić za ten przywilej (jazdy po torze Spa)”. Coś w tym niewątpliwie jest, bo jest to wyjątkowy obiekt. Już sama okolica jest wyjątkowa: górzysta okolica skutkuje często gwałtownie zmieniającą się pogodą, co w połączeniu z długą jak na obecne standardy F1 pętlą (7004m) powoduje różne warunki do jazdy w różnych częściach toru - prawdziwa zagwozdka dla inżynierów wyścigowych!

 

 

Tor był wielokrotnie przebudowywany - początkowo miał długość 15 km, potem 14, aż pozostało na obecnych siedmiu. Przeobrażenia nie uniknęła też znana szykana Bus Stop - obecnie jest to pojedyncza szykana prawy lewy, dzięki czemu wszystkie miejsca startowe są w linii prostej (dawniej zawodnicy startujący z dalszych pozycji byli ustawieni na łuku przed krótką prostą startową). W zasadzie niezmieniona pozostała sekwencja Eau Rouge, dalej pozostając bardzo emocjonującym miejscem.

 

 

Charakterystykę toru Spa przedstawi nam Lakeman:

 

Tor Spa-Francorchamps zaliczamy do obiektów wymagającym niskiego docisku. W większości sektora pierwszego i trzeciego trzymamy gaz w podłodze. Drugi sektor to szybkie zakręty, wymagające sporego docisku. Jednak ustawienie wysokich skrzydeł pod drugi sektor nie zrekompensuje strat prędkości z S1 i S3, poza tym narazi nas na problemy w rywalizacji z innymi bolidami, szybszymi na prostych w wyścigu. Pętla rozpoczyna się na krótkiej prostej start/meta, po której hamujemy do bardzo wolnego zakrętu La Source. Od tego momentu przez długi czas możemy zapomnieć o używaniu hamulca. Rozpędzamy się, przed sobą widzimy wzniesienie: tak, to Eau Rouge: najpierw lekki łuk w lewo, w dół, potem gwałtowna zmiana kierunku w prawo, asfalt prowadzi nas w górę, przez ślepy lewy łuk. I to wszystko w przeciągu około sekundy! Przejechanie tego zakrętu bez odejmowania gazu wymaga odwagi, a nieduży błąd może się skończyć poważną kraksą. Jeśli przetrwamy Eau Rouge, mamy chwilę wytchnienia, prosta prowadząca lekko pod górkę, na której możemy rozpędzić się do ponad 330km/h. Czas na ponowne użycie hamulca: sekwencja Les Combes prawy-lewy, a zaraz za nią nieco szybszy prawy zakręt Malmedy, na którym często zdarzają się wyjazdy na pobocze z zewnętrznej strony. Droga zaczyna nurkować, a my wchodzimy w długi prawy nawrót Rivage, z niecierpliwością czekając na możliwość wciśnięcia gazu. Możemy to zrobić na wyjściu, ale na krótko, bo mamy już zakręt w lewą stronę, po którym wreszcie możemy nabrać trochę prędkości. Kolej na ciekawy podwójny zakręt Pouhon, który pokonujemy przy prędkości ponad 250km/h. Chwilka odpoczynku i sekcja prawy-lewy Fagnes, składająca się z długich i dość szybkich wiraży. Następnie prawy wolny zakręt Stavelot, bardzo ważne miejsce - dobre wyjście tutaj to podstawa dobrego czasu okrążenia. Znów na chwilę zapominamy o hamulcu, przez kilkanaście sekund trzymamy znów “gaz do dechy”, pokonujemy dwa lewe łuki, z których drugi jest bardziej znany - Blanchimont, jeden z nielicznych zakrętów w serialu F1 pokonywanych przy prędkości przeszło 300km/h. Czas przygotować się do ostatniego hamowania: szykana Bus-Stop prawy lewy, dobre miejsce do wyprzedzania. Po jej pokonaniu jesteśmy na mecie.

 

 

Na wakacje nie pozwolił sobie tylko FLIG , który pokazał Nam jak poprawnie przejechać po tym torze:

 


 

 

 

W przerwie wakacyjnej udało się Nam złapać i zapytać o komentarz na nadchodzący wyścig jednego z kierowców:

 

Po przeciętnym występie na Węgrzech czas na jeden z najciekawszych torów w kalendarzu F1, Spa Francorchamps. Na tym obiekcie znajdują się dwa szybkie sektory (S1, S3), jak i jeden wymagający dobrej przyczepności (S2). Ten tor jest dosyć wymagający dla opon, co wiąże się z tym że ciężko będzie wybrac odpowiednią strategię, dzięki temu będzie jeszcze ciekawiej. Poświęciłem zbyt mało czasu na trening by myśleć o jakich konkretnych celach, także pozycja w pierwszej dziesiątce wyścigu A będzię satysfakcjonująca. W zeszłym roku na Spa zająłem drugie miejsce w B, więc postaram się walczyć i dam z siebie wszystko. Będzie to z pewnością trudny wyścig. Powodzenia wszystkim i do zobaczenia na torze.

Marcin 'Marcin_k' Kowalczyk

 

 


Zespół d/s zapowiedzi: Shyha, Lakeman, Flover, Chrapcio