f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 2 weeks, 3 days ago
    • Flover : Pozdrawiam ;)
    • marud : Pozdrówka nirgal :)
    • marud : Hej, miło, że ktoś tutaj jeszcze zagląda :)
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



GP Turcji - Istanbul Park

Grand Prix Turcji zbliża się wielkimi krokami. Już w ten weekend kierowcy stawią się na torze Istambuł Park.

 

 

Grand Prix Turcji jest jednym z najmłodszych w kalendarzu. Pierwszy wyścig na tym torze rozegrano 21 sierpnia 2005 roku, a jego zwycięzcą został Fin Kimi Räikkönen z McLarena. Z dotychczasowych sześciu aż trzy wygrywał Brazylijczyk Felipe Massa. Tor Istambuł Park jest dziełem Niemca Hermanna Tilke. Projektant z Aachen wykorzystał doświadczenie z Bahrajnu i Szanghaju, by w Istambule stworzyć jeden z najlepszych torów. Wyścig odbywa się tutaj w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, podobnie jak na brazylijskim Interlagos. Duże różnice wzniesień przypominają austriacki A1 Ring, a charakterem otoczenia krajobraz z belgijskiego Spa-Francorchamps. Na torze o długości 5,338 km zaprojektowano sześć prawych i osiem lewych zakrętów. Dzięki jego dużej szerokości, która wynosi od 14 do 21,5 metra, istnieje możliwość wyprzedzania. Kierowców czekają także inne przyjemności, jak chociażby długi zakręt oznaczony numerem osiem, na którym pojazdy zmieniają kierunek jazdy o 180°. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż zakręt ten tworzy kilka segmentów, które nie ułatwiają płynnej jazdy. Kolejną ciekawostką jest koniec długiej prostej, która łączy się z kilkoma zakrętami przed ostatnią prosta. W tym miejscu można spodziewać się nawet prędkości 320km/h. Nagłe jej zmniejszenie może stanowić znakomity moment do wyprzedzania.

 

 

Sytuacja ligowa przed GP

Po ostatnim wyścigu zaostrzyła się walka o prowadzenie w klasyfikacji ligowej. Michał Dąbrowski odrobił 14 punktów do prowadzącego JAGa, których dzieli teraz tylko 28 punktów. Walka o kolejne miejsca jest bardzo zacięta. Grupa goniąca jest zbyt duża żeby ją tutaj przytaczać ale na prawdę jest tam gęsto. Na trzecie miejsce wskoczył DamianF1, wyprzedzając nieszczęśliwego Chrapcia, któremu ostatni wyścig kompletnie się nie udał. Cały czas czekamy na moment kiedy zawodnicy nVidii się przełamią. Zdunek ma problemy z kończeniem wyścigów. Talib już powoli pnie się ku szczytowi. Czeka nas teraz trudny wyścig na torze ze słynnym, łamanym zakrętem numer 8, który jest bezlitosny dla opon. Komu uda się go ujarzmić? Zobaczymy już w niedzielę! Zapraszamy!

 

 

 

Charakterystykę toru Istanbul Park przedstawi nam Flover:

 

Istambul Park to wspaniały tor, jednym z głównych czynników jest fakt, że ścigamy się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, do czego kierowcy nie są przyzwyczajeni. Okrążenie rozpoczynamy od prostej startowej, na której rozpędzamy się do 290km/h na szóstym biegu. Pierwszy lewy zakręt pokonywany jest na trzecim biegu przy prędkości 140km/h. Największym wyzwaniem w tym zakręcie jest to, że nie widać wejścia, więc ciężko wybrać moment, w którym trzeba zacząć skręcać. Jeśli popełnimy błąd, czeka nas wycieczka poza tor. Po wyjściu z pierwszego zakrętu wjeżdżamy w łagodny prawy zakręt nr.2 z prędkością 230km/h na piątym biegu, po czym dojeżdżamy na szóstym biegu i prędkości 285km/h w bardzo trudną sekcję zakrętów lewy-prawy-lewy. Zakręt nr.3 pokonujemy przy prędkości 150km/h na trzecim biegu, zakręt nr.4 jest bardzo ciasny i pokonujemy go z prędkością 100km/h na drugim biegu. W tym miejscu tor opada mocno w dół przy swoim wierzchołku, więc ciężko jest ocenić moment wejścia w ten zakręt. Następny zakręt nr.5, który przejeżdżamy na trzecim biegu i prędkości 120km/h również opada w dół, a bolid w tym miejscu jest bardzo podsterowny ze względu na ukształtowanie terenu, dlatego ciężko jest utrzymać optymalny tor jazdy. Po przejechaniu tej sekcji zakrętów wjeżdżamy w łagodny lewy zakręt nr.6 rozpędzając się na szóstym biegu do prędkości 280km/h, by za chwilę hamować do 130km/h i redukując bieg na trzeci, żeby pokonać szeroki nawrót w prawo (zakręt nr.7). Po wyjściu z nawrotu wjeżdżamy w bardzo ciekawą część toru, a to wszystko za sprawą legendarnego już lewego łuku nr.8. Składa się on z sekwencji bardzo szybkich zakrętów i posiada cztery punkty szczytowe. Długość zakrętu wynosi aż 640 metrów, a kierowcy pokonują go w około 8,5 sekundy ze średnią prędkością 270km/h na szóstym biegu. Najbardziej cierpią tutaj opony, szczególnie prawa przednia. Kolejna część toru to rozciągająca się prosta, na której osiągamy prędkość 305km/h ma siódmym biegu, docierając do wolnej szykany lewo-prawo (zakręty nr.9 i nr.10), którą pokonujemy z prędkością 150km/h na trzecim biegu. Prowadzi nas ona na dwie długie proste połączone w środku szerokim łukiem w prawo (zakręt nr.11), który z łatwością pokonujemy na pełnym gazie z prędkością ponad 300km/h na siódmym biegu. Na tej prostej uzyskujemy najwyższą prędkość na torze, ponad 310km/h na siódmym biegu i jest to najlepsze miejsce do wyprzedzania na całym torze. Pod koniec tej długiej prostej trzeba bardzo ostro hamować, aby zwolnić do 90 km/h na drugim biegu przed sekwencją ciasnych zakrętów lewo-prawo-lewo (zakręty nr.12, nr.13 i nr.14). Trzeba być skupionym, ponieważ łatwo tu jest o błąd. Jeśli zrobi się błąd na dohamowaniu do pierwszego z nich, traci się pozycję we wszystkich, co może także zmniejszyć prędkość podczas przyśpieszania na prostej startowej.

 

 

Jako ilustrację do opisu niech posłuży nam modelowe okrążenie toru w wykonaniu kierowcy KrygX: