f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 2 weeks, 1 day ago
    • Flover : Pozdrawiam ;)
    • marud : Pozdrówka nirgal :)
    • marud : Hej, miło, że ktoś tutaj jeszcze zagląda :)
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



GP Włoch - Monza

Już w najbliższy weekend odbędzie się długo oczekiwane Grand Prix Włoch na legendarnym torze Monza, gdzie kierowcy f1ligi będą walczyć o kolejne punkty do klasyfikacji generalnej.

 

 

Autodromo Nazionale di Monza tak brzmi pełna nazwa obiektu, to tor wyścigowy niedaleko miejscowości Monza, na północ od Mediolanu. Tor ten jest wręcz ikoną Formuły 1, gdyż tylko raz w historii tego sportu, nie odbyło się tutaj Grand Prix. Było to w 1980r., a powodem absencji Monzy w kalendarzu była przebudowa obiektu. Tor charakteryzuje się długimi prostymi, przez co umożliwia osiąganie wysokich prędkości wynoszących około 340km/h. Kierowcy jadą z maksymalnie otwartą przepustnicą przez ok. 75% okrążenia, co pokazuje jak szybki jest to obiekt. Tor jest płaski, z niewielkimi różnicami poziomu jazdy pomiędzy drugim zakrętem Lesmo i Variante Ascari. Jednym z bardziej znanych zakrętów jest Parabolica, to długi 180 stopniowy prawy zakręt, który przechodzi w najdłuższą prostą toru i zarazem linię startu-mety. Najwięcej zwycięstw na Monzie zdobył Michael Schumacher, Niemiec wygrywał pięciokrotnie. Cztery razy najlepszy był Nelson Piquet, a trzykrotnie zwyciężali Stirling Moss, Juan Manuel Fangio, Ronnie Petereson, Alain Prost oraz Rubens Barrichello. Jeśli chodzi o zespoły to Ferrari było najlepsze aż siedemnaście razy.

 

 

 

 

Charakterystykę toru Autodromo Nazionale di Monza przedstawi nam Flover:

 

Monza to tor zupełnie inny, niż wszystkie pozostałe. Są tu długie proste i najwyższe średnie prędkości w całym kalendarzu, ale nie jest łatwo, ponieważ kierowcy nie są przyzwyczajeni do jazdy z bardzo niskim poziomem docisku aerodynamicznego. A to dlatego że samochód wydaje się całkiem lekki, trzeba wczuć się w jego prowadzenie.

Z powodu niewielkiego docisku, zdecydowanie więcej zależy od przyczepności mechanicznej. Potrzebny jest również bolid, który dobrze spisuje się podczas hamowania i ma dobrą trakcję na wyjściu z szykan. Tak więc okrążenie rozpoczynamy od prostej startowej, na której rozpędzamy się do ponad 340km/h na siódmym biegu. Po czym następuje mordercze hamowanie do pierwszej szykany prawo-lewo zwanej Variante del Rettifilo, którą pokonujemy na pierwszym biegu przy prędkości 80km/h. Bardzo ważne w tym miejscu jest hamowanie, ponieważ minimalne opóźnienie hamowania sprawia, że łatwo tu o błąd co wiąże się ze stratą czasową. Agresywne przejechanie tej szykany wykorzystując do tego tarki umożliwi nam bardzo dobre wyjście, które pozwoli bardzo szybko przejechać prawy łuk Biassono na końcu którego osiągamy prędkość 330km/h na siódmym biegu. I ponownie dosyć ostre hamowanie do kolejnej szykany tym razem lewo-prawo zwanej Variante della Roggia, którą pokonujemy na drugim biegu z prędkością 125km/h.

 

Kolejna część toru to dwa prawe zakręty Lesmo. Pierwszy, szybszy pokonujemy z prędkością 190km/h na czwartym biegu. Jest on lekko pochylony, więc trzeba w środku zakrętu mieć trochę podsterowności przed nadsterownością, która następuje na jego wyjściu. Trzeba uważać też by za wcześnie nie dodać gazu, bo można pojechać zbyt szeroko wpadając w piasek. Istotna jest płynność jazdy i wykorzystanie maksymalnie szerokości toru. Drugi z nich jest dosyć trudny i   przejeżdżany na trzecim biegu z prędkością 175km/h. To bardzo krótki zakręt i bardzo łatwo o wyjechanie zbyt szeroko, a bolid w tym miejscu bardzo często jest niestabilny. Ponadto wielu kierowców próbuje wziąć ten zakręt tak samo szybko jak pierwszy z nich i ląduje przez to na poboczu. Bardzo ważne jest też wyjście ponieważ po nim rozciąga się długa prosta na której osiągamy prędkość ponad 330km/h na siódmym biegu.

 

Chwila wytchnienia i kolejne hamowanie do lewego zakrętu Vialone pokonywanego na trzecim biegu z prędkością 170km/h. Zaraz po nim od razu wjeżdżamy w długą i szybką szykanę prawo-lewo zwaną Variante Ascari, która przejeżdżana jest na czwartym biegu przy prędkości 210km/h. Dobre ustawienie balansu  pozwoli na uzyskanie optymalnej prędkości na wyjściu, a to jest ważne w kontekście rozciągającej się prostej na której osiągamy prędkość ponad 335km/h. Przed Nami ostatni  słynny prawy zakręt Parabolica, który pokonujemy z prędkością 215km/h na czwartym biegu. Łuk ten jest bardzo długi i przez większość czasu jedzie się z całkowicie otwartą przepustnicą. Wyjście z niego jest bardzo ważne i często można mieć problemy z podsterownością, gdy za wcześnie zaczniemy przyśpieszać. Jest to więc bardzo przyjemny zakręt dla kierowców. Kluczem do osiągnięcia maksymalnej prędkości na prostej start-meta jest trafienie w idealny tor jazdy tego słynnego łuku. Nie jest łatwo przejechać go idealnie, a to za sprawą wierzchołka, który jest dość wcześnie, ważne jest jak najszybsze jego "złapanie". Gdy już to uczynimy wtedy możemy sobie pozwolić na wczesne dodanie gazu i nabranie dużej prędkości przed prostą start-meta, trzeba jednak uważać jeśli wciśniemy pedał gazu zbyt wcześnie można wypaść na żwirowe pobocze przy  dużej prędkości.

 

 

Nasi kierowcy o zbliżającym się GP Włoch:

 

GP Włoch na torze Monza będzie moim trzecim wyścigiem w karierze. Na początku obawiałem się tego toru ze względu na szybką charakterystykę i bardzo techniczne zakręty lecz po kilkunastu okrążeniach po prostu się zakochałem. Bardzo długie proste i szybkie zakręty powodują, że najmniejszy błąd może zakończyć wyścig, dlatego bardzo szybka i mało bezpieczna jazda może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Po tygodniu ciężkich treningów, pracy nad setupem, zapoznaniu się z torem i dopracowaniu taktyki jestem przygotowany na 100%. Cele?! Cel jest jeden wygrać wyścig, awansować do wyścigu C i zdobyć upragnioną licencję, która pozwoli mi na dalsze sukcesy w lidze. Pozostaje tylko życzyć wszystkim przekroczenia mety, no i cóż do zobaczenia na torze.

Pozdrawiam!

Patryk Grodzki

 

 

Monza dla wielu kierowców jest ulubionym torem ze względu na prędkości tam osiągane. Po przejechaniu czysto zakrętu parabolica można pojechać prawie 350km/h. Co ważniejsze słabsze bolidy mogą tam walczyć z wielkimi firmami jak równy z równym gdyż docisk aerodynamiczny schodzi na drugi plan. Idealnym przykładem był wyścig z 2006 roku gdy Robert Kubica w przeciętnym bolidzie BMW zajął trzecie miejsce, stając po raz pierwszy w swojej karierze na podium w wyścigu F1. Na tym torze bardzo ważne jest uzyskanie wysokiej prędkości maksymalnej nie tracąc przy tym stabilności na dohamowaniach która na tym torze jest bardzo ważna i trakcji na wyjsciu z wolnych zakrętów. Do zobaczenia na torze.

Jakub 'Kubson' Domagała