f1liga15banner_prawo

Pobierz Adobe Flash player

  • Poleć F1Liga.pl

  • Logowanie

    
  • Pitlane Shout

    Latest Message: 2 weeks, 1 day ago
    • Flover : Pozdrawiam ;)
    • marud : Pozdrówka nirgal :)
    • marud : Hej, miło, że ktoś tutaj jeszcze zagląda :)
    • Zozol : grywa ktos w f1 2016 ale na xboxie ?? ;)
    • Zozol : kope lat ;p?
    • admich : F1 liga już chyba umarła :(
    • Cichy70 : f1 2016 teraz smigam :)
    • Myszkin : Moze by tak coś ten tego... ?
    • seito : dziabaducha
    • Cichy70 : Witam po latach

    Only registered users are allowed to post

  • Online

    Brak
  • Następny wyścig

    Tor
    Silverstone Circuit
    Lokalizacja
    Northamptonshire, Anglia
    Długość toru
    5,891 km.
    Dystans Wyścigu
    34 okr.
    Sesje treningowe
    I   sesja tr. 27.06
    godz.20:00
    II  sesja tr. 28.06
    godz.20:00
    III sesja tr. 04.07
    godz.20:00
    Wyścig i kwalifikacjie
    Data
    05.07.2015r
    Start wyścigu
    godz.20:00
  • Wyniki na żywo

  • Ostatnio na Forum



Grand Prix Francji, tor Le Mans de la Sarthe

Le Mans, magiczna nazwa znana każdemu kibicowi sportów motorowych kojarzy się natychmiast z 24 godzinnymi zmaganiami kierowców i motocyklistów. Miejscem na którym rozgrywany jest wyścig samochodowy to tor o nazwie Le Mans de la Sarthe, w większości biegnący drogami publicznymi.

Tor powstał w 1920 roku i biegł ulicami miasta Le Mans w kierunku wioski Mulsanne następnie skręcał w kierunku wioski Arnage by w końcu powrócić na ulice miasta Le Mans. Ta pierwotna pętla o obrysie trójkąta i długości 17.262 km była używana do 1928 roku.
Od 1929 roku tor omijał miasto Le Mans nieutwardzoną obwodnicą i miał długość 16,34 km.
Po kolejnej modyfikacji w 1932 roku powstała pętla która z niewielkimi zmianami istnieje do dzisiaj (13,439 km).

W 1965 roku wbudowano w pętlę de la Sarthe krótki tor o nazwie Le Mans Bugatti jego pętla ma długość 4,12 km i ma z długim torem wspólne boksy, prostą s/m zakręt Danlopa, szykanę Danlopa za którą jest znany element otoczenia toru zwany mostem Danlopa, dalej jest seria zakrętów zwana Esses na której to tory się rozdzielają. Tor de la Sarthe biegnie krótką prostą kończącą się zakrętem Terte Roque od którego zaczyna swój bieg najdłuższa prosta (mierząca blisko 6 km) podążająca w kierunku wioski Mulsanne i nosząca jej nazwę. Prosta kończy się zakrętem Mulsanne. Przed wybudowaniem w 1990 roku na prostej Mulsanna dwóch szykan prototypowe bolidy osiągały przed końcowym zakrętem prędkości rzędu 400km/h.

Historia 24 godzinnych wyścigów Le Mans ma też swoją czarną stronę, ogromne prędkości zmęczenie ludzi i maszyn doprowadza często do bardzo groźnych wypadków w których śmierć ponoszą nie tylko kierowcy ale również kibice. Najgroźniejszy wypadek miał miejsce w 1955 roku kiedy to jeden samochodów wjechał w tłum widzów zabijając ponad 80 osób. Po tym wydarzeni firma Mercedes wycofała się z wyścigów aż do 1988 roku.

Pierwszy 24 h wyścig na torze Le Mans rozpoczął się 26 maja 1923 i od tej daty rozgrywany jest corocznie z wyjątkiem roku 1936 i lat od 1940 do 1948.
W pierwszym wyścigu zwyciężyła załoga samochodu Chenard et Walcker 3.0 l w składzie Andr Lagache i Rene Leonard po przejechaniu 128 okrążeń (czyli 2209,5 km) , aż 154 okrążenia tego toru przejechała w 1928 roku załoga zespołu Bentley Motors Ltd., czyli 2658,3 km.

W tegorocznym 24H Le Mans zwycięstwo odniosła załoga Peugota 908 HDi 5,5 Turbo V12 po przejechaniu 382 okrążeń toru o długości 13,629 km co daje imponujący wynik 5206,3 km pokonane w ciągu 24 godzin ciężkich zmagań. Za kierownicą Peugota zasiadali na zmianę kierowcy David Brabham, Marc Gene i Alexander Wurz.
Jak dotąd rekord ilości przejechnych km należy do załogi samochodu Jaguar XJR-SLM 7,0 V12 w barwach zespołu Slik Cut Jaguar Tom Walkinshow Racing, która w 1988 roku pokonała dystans 5332,8 km robiąc 394 okrążenia toru o długości 13,535km.

Ten słynny tor w dniu 25.10.09 stanie się areną zmagań kierowców w kolejnej odsłonie Ligi GT. Tradycyjnie zapraszam do licznego udziału.
Opracował Pol.