Sezon 2023 Formuły 1 zapowiada się niezwykle emocjonująco. W stawce pojawią się nowi kierowcy, zespoły i tory wyścigowe. Spodziewać możemy się wielu zmian technicznych i regulaminowych, które wpłyną na rywalizację. Walka o tytuły mistrzowskie będzie z pewnością zacięta. W szczególności ciekawie zapowiada się udział polskiego kierowcy Roberta Kubicy. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje i prognozy dotyczące nadchodzącego sezonu 2023 w Formule 1.
Nowi kierowcy i zespoły w sezonie 2023
Debiutanci wśród kierowców F1
W sezonie 2023 zadebiutuje kilku nowych kierowców. Do stawki dołączą m.in. Nyck de Vries, który będzie partnerem Estebana Ocona w Alpine oraz Oscar Piastri, partner Fernando Alonso w McLarenie. De Vries już w zeszłym sezonie miał okazję zaprezentować się w F1, zastępując chorego Alexandra Albona podczas GP Włoch. Zrobił tam bardzo dobre wrażenie, kończąc wyścig na 9. miejscu. Piastri natomiast jest młodym, utalentowanym kierowcą, aktualnym mistrzem Formuły 2. Obaj będą starać się pokazać w debiutanckim sezonie i powalczyć o jak najlepsze wyniki dla swoich zespołów.
Transfery kierowców między zespołami
Wśród kierowców doszło także do kilku ciekawych transferów. Fernando Alonso przeszedł z Alpine do Aston Martina, gdzie zastąpił odchodzącego Sebastiana Vettela. Z kolei Daniel Ricciardo, po rozstaniu z McLarenem, został kierowcą rezerwowym Red Bulla. W Alpine na miejsce Alonso przyszedł Pierre Gasly, który stracił posadę w AlphaTauri na rzecz debiutanta Nycka de Vriesa. Te roszady w składach zespołów z pewnością będą miały wpływ na układ sił w stawce.
Nowe zespoły dołączające do stawki
W sezonie 2023 do Formuły 1 dołączy zupełnie nowy zespół - Andretti Cadillac. Jest to amerykański zespół, współpracujący z koncernem Cadillac. Nie wiadomo jeszcze, kto będzie reprezentował barwy Andretti Cadillac, ale sam debiut nowej ekipy wzbudza spore zainteresowanie. Czy uda im się od razu wmieszać do walki w środku stawki? Przekonamy się w trakcie sezonu.
Kalendarz wyścigów i nowe tory w roku 2023
Ilość rund mistrzostw i rozkład geograficzny
W sezonie 2023 odbędzie się rekordowa liczba 23 wyścigów. To najwięcej zmagań w historii F1 w jednym roku. Grand Prix rozłożone są dość równomiernie pomiędzy kilkoma kontynentami. W Europie odbędzie się 9 rund mistrzostw, w Azji - 8, w obu Amerykach - 5, a inauguracyjny wyścig odbędzie się tradycyjnie w Australii. Taki układ kalendarza oznacza, że kierowcy i zespoły będą mieli bardzo napięty grafik podróży i dużo pracy w trakcie sezonu.
Powracające po latach tory wyścigowe
W kalendarzu na 2023 rok znalazło się kilka torów, które wracają do F1 po kilkuletniej przerwie. Wśród nich są m.in. Las Vegas, które gościć będzie F1 po raz pierwszy od 1982 roku oraz Katar - po rocznej nieobecności. Powróci także GP Chin, które od 2019 roku nie odbywało się z powodu pandemii. Fani z pewnością ucieszą się z powrotu tych emocjonujących lokalizacji.
Całkiem nowe lokalizacje w kalendarzu F1
Oprócz wspomnianych powrotów, w kalendarzu zagości również zupełnie nowy tor - w Las Vegas. Specjalnie na potrzeby F1 powstanie uliczny, szybki tor, przebiegający wokół kasyn i hoteli. Będzie to widowiskowa, nocna runda mistrzostw, która na pewno dostarczy wielu emocji. Nowością będzie również GP Kataru, ale odbędzie się na innym obiekcie niż w latach wcześniejszych. Ściganie przeniesione zostanie na tor Losail.
Zmiany techniczne i regulaminowe na sezon 2023
Modyfikacje przepisów technicznych dot. bolidów
W sezonie 2023 wprowadzone zostaną kolejne zmiany techniczne w regulaminie. Mają one na celu jeszcze większe wyrównanie szans pomiędzy zespołami. Zmiany dotyczą m.in. podłogi bolidów, dyfuzorów oraz obręczy kół. Ograniczona zostanie także możliwość rozwoju i poprawek w trakcie sezonu. Te zmiany mogą sprawić, że stawka jeszcze bardziej się wyrówna.
Nowe zasady finansowe dla zespołów
Od sezonu 2023 obowiązywać będzie zmniejszony budżet dla zespołów - do 135 mln dolarów. Ma to na celu ograniczenie dominacji najbogatszych ekip i bardziej wyrównaną rywalizację. Mniejszy budżet to także oszczędności, szczególnie istotne w obliczu problemów ekonomicznych na świecie.
Zmiany w systemie punktowym mistrzostw
Od 2023 roku punktować będzie 8 pierwszych kierowców według schematu: 25-18-15-12-10-8-6-4. Zmiana w stosunku do poprzedniego systemu polega na przyznaniu punktów za 8 miejsce. Ma to sprawić, że walka w środku stawki także będzie intensywniejsza.
Walka o tytuły mistrzowskie kierowców i konstruktorów
Faworyci wśród kierowców i ich szanse
Walka o tytuł wśród kierowców zapowiada się niezwykle emocjonująco. Głównymi faworytami są obrońca tytułu Max Verstappen z Red Bulla oraz mistrz z 2021 roku Lewis Hamilton z Mercedesa. Obaj dysponują świetnym warsztatem i doświadczeniem. Jednak w tym roku może dołączyć do nich Charles Leclerc z Ferrari, George Russell z Mercedesa, a nawet Lando Norris z McLarena, jeśli ich samochody pozwolą na walkę o zwycięstwa. Bardzo wyrównana czołówka zapowiada pasjonującą rywalizację o tytuł.
Prognozy w rywalizacji zespołów o tytuł
Wśród konstruktorów znów faworytami są Red Bull i Mercedes. Jednak Ferrari z pewnością będzie chciało powalczyć o mistrzostwo, mając w swoich szeregach utalentowanego Leclerca. Do czołówki może dołączyć także McLaren, jeśli poprawi osiągi samochodu. Emocjonująco zapowiada się rywalizacja w środku stawki ekipy Alpine, Aston Martin i Alpha Tauri. Każdy punkt będzie na wagę złota.
Czołówka stawki - kto ma najmocniejsze bolidy?
Pod względem osiągów na ten moment najmocniejsze wydają się bolidy Red Bulla i Ferrari. Jednak nie można lekceważyć Mercedesa, który z pewnością zrobi wszystko, by odrobić starty i powalczyć z czołówką. W drugiej połowie stawki najmocniej prezentują się samochody McLarena, Alpine i Aston Martin. Jednak dopiero pierwsze wyścigi pokażą rzeczywisty układ sił. Wiele będzie zależało od rozwoju i poprawek wprowadzanych w trakcie sezonu.
Polscy kierowcy i ich cele na sezon 2023
Robert Kubica - rola rezerwowego i kierowcy rozwojowego
Jedynym Polakiem obecnym w stawce Formuły 1 w sezonie 2023 będzie Robert Kubica. kierowca ten jednak nie będzie ścigał się regularnie, a pełnił będzie rolę kierowcy rezerwowego i rozwojowego w zespole Alfa Romeo. Jego głównym zadaniem będzie uczestniczenie w treningach w piątki oraz testach, by wspomóc rozwój i ustawienia bolidu. Być może Kubica dostanie szansę także na starty w kwalifikacjach lub wyścigach, jeśli któryś z podstawowych kierowców nie będzie dysponował.
Co musi poprawić Kubica, by wrócić do regularnych startów?
Aby Kubica mógł myśleć o powrocie do regularnych startów w wyścigach, musiałby znacząco poprawić swoją dyspozycję i osiągi. Minione lata pokazały, że Polak miewa trudności z utrzymaniem konkurencyjnego tempa na dystansie całego wyścigu. By ponownie ścigać się w pełnym wymiarze, Robert musiałby poprawić swoją kondycję fizyczną i wydolność organizmu. Jest to trudne po przebytym poważnym wypadku. Jednak z drugiej strony doświadczenie Kubicy jest bezcenne dla zespołu Alfa Romeo.
Szanse Kubicy na starty w treningach i wyścigach
W roli kierowcy rezerwowego i rozwojowego Kubica ma zapewniony udział w treningach w piątki, gdzie będzie mógł pracować nad ustawieniami. Jeśli chodzi o starty w kwalifikacjach czy wyścigach, będzie to raczej sytuacja awaryjna, gdyby któryś z podstawowych kierowców nie mógł wziąć udziału. Jednak sezon jest długi, więc być może nadarzy się okazja do zastąpienia któregoś z kolegów. Trudno jednak spodziewać się, by Robert otrzymał stałe miejsce wyścigowe w 2023 roku.
Największe zmiany i wyzwania w nadchodzącym sezonie
Podsumowując, sezon 2023 zapowiada się niezwykle ciekawie pod wieloma względami. Pojawią się nowi kierowcy, zespoły i tory, a także zmiany techniczne i regulaminowe. Stawka wydaje się bardzo wyrównana, więc walka o mistrzostwo powinna być zacięta. W szczególności emocjonująco zapowiadają się pojedynki Verstappena, Hamiltona i Leclerca. Spore nadzieje można także wiązać z polskim kierowcą Robertem Kubicą. Miejmy nadzieję, że sezon 2023 dostarczy wielu sportowych emocji!
Podsumowanie
Sezon 2023 zapowiada się jako jeden z najbardziej emocjonujących i nieprzewidywalnych w historii Formuły 1. Mnóstwo zmian w regulaminach i składach zespołów sprawia, że trudno wskazać faworytów. Zarówno wśród kierowców, jak i konstruktorów walka o mistrzostwo powinna być niezwykle zacięta. Kibice mogą spodziewać się wyrównanej stawki, wielu zwrotów akcji i zaciętej rywalizacji od pierwszego do ostatniego okrążenia. Dodatkowych emocji dostarczą nowe lokalizacje w kalendarzu, w tym uliczny tor w Las Vegas. Sezon 2023 będzie z pewnością wielkim świętem motorsportu z wieloma niewiadomymi. Przekonamy się, kto ostatecznie sięgnie po tytuły mistrzowskie.
Najczęstsze pytania
Jakie zmiany czekają Formułę 1 w sezonie 2023?
Najważniejsze zmiany to nowi kierowcy i zespoły, modyfikacje techniczne i regulaminowe, nowe tory w kalendarzu, a także zacięta walka o tytuły mistrzowskie.
Kto będzie faworytem do tytułu wśród kierowców?
Głównymi pretendentami są Max Verstappen, Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Jednak kilka innych nazwisk również może wmieszać się do walki.
Które zespoły będą walczyć o tytuł konstruktorów?
Faworytami pozostają Red Bull i Mercedes, jednak Ferrari i być może McLaren również będą chciały powalczyć o mistrzostwo.
Gdzie odbędzie się najwięcej wyścigów?
Najwięcej, bo aż 9 rund zaplanowano w Europie. 8 wyścigów odbędzie się w Azji, a 5 w obu Amerykach łącznie.
Jaka będzie rola Roberta Kubicy?
Kubica pełnić będzie funkcję kierowcy rezerwowego i rozwojowego w Alfa Romeo. Jego głównym zadaniem będą treningi i testy.