Technologia DAS w bolidach Mercedes: Jak to działa?

Technologia DAS w bolidach Mercedes: Jak to działa?
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak21.09.2023 | 8 min.

System DAS (Dual Axis Steering) to innowacyjne rozwiązanie wprowadzone niedawno przez koncern Mercedes-Benz, które wzbudziło spore zainteresowanie wśród kierowców i ekspertów branży motoryzacyjnej. Pozwala ono na niezależną regulację pochylenia przednich kół względem siebie, co przekłada się na szereg korzyści w prowadzeniu i stabilności samochodu. Jak dokładnie działa ten system i jakie daje możliwości kierowcom Mercedesów?

Jak działa system DAS w Mercedesach?

System DAS wykorzystuje dwa niezależne zawieszenia przednich kół, które mogą poruszać się względem siebie w płaszczyźnie pionowej. Kąt pochylenia każdego z kół regulowany jest przez siłowniki hydrauliczne, sterowane elektronicznie przez komputer pokładowy. Kierowca może zmieniać ustawienie kół za pomocą dodatkowej, niewielkiej kierownicy umieszczonej za główną kierownicą. Podczas jazdy prosto obydwa koła ustawione są równolegle, natomiast na zakrętach możliwe jest ich odchylenie nawet o 2-3 stopnie.

Zasada działania systemu DAS

Podstawą działania systemu DAS jest możliwość niezależnej zmiany kąta pochylenia lewego i prawego koła. Gdy koła ustawione są równolegle, poprawia to stabilność samochodu przy wysokich prędkościach na prostych odcinkach drogi. Natomiast odchylenie kół do wewnątrz lub na zewnątrz zakrętu zapewnia lepszą trakcję i prowadzenie na krętych drogach. Taka regulacja zmniejsza też zużycie opon.

Elementy składowe systemu DAS

Kluczowymi elementami systemu DAS są: podwójne zawieszenie i widelec przedniej osi, siłowniki i aktuatory hydrauliczne, dodatkowa mniejsza kierownica oraz komputer sterujący. Całość zintegrowana jest z elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy obecnymi w Mercedesach, takimi jak ESP czy aktywny tempomat.

Integracja systemu DAS z podwoziem

Aby możliwe było zastosowanie systemu DAS, konieczne były modyfikacje konstrukcji przedniego zawieszenia. Zrezygnowano ze sztywnej osi na rzecz niezależnych widelców, co umożliwiło niezależne sterowanie położeniem każdego z kół. Dodatkowo wprowadzono specjalne mocowania elementów układu kierowniczego i hamulcowego. Całość zintegrowano z elektroniką samochodu.

Zastosowanie systemu DAS w Mercedesach

System DAS pełni dwie podstawowe funkcje - poprawia prowadzenie samochodu na zakrętach oraz zwiększa stabilność przy wysokich prędkościach na prostych. Pozwala to na bezpieczniejszą i bardziej komfortową jazdę w różnych warunkach.

Poprawa prowadzenia samochodu

Dzięki możliwości odchylenia kół na zakręcie, samochód zachowuje się tak, jakby rozstaw osi był większy. Pozwala to pewniej pokonywać zakręty, zmniejsza ryzyko poślizgu oraz redukuje przesuwanie się samochodu na zewnątrz łuku. Tym samym jazda jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

Zwiększenie stabilności jazdy

Przy wysokich prędkościach na autostradzie koła ustawione równolegle zapewniają większą stabilność prostopadle do kierunku jazdy, dzięki czemu samochód jest bardziej odporny na podmuchy wiatru czy nierówności nawierzchni. Zmniejsza to ryzyko niebezpiecznych zjawisk takich jak aquaplaning.

Lepsze balansowanie samochodu

Niezależna regulacja kąta pochylenia kół pozwala precyzyjnie wyważyć samochód w zakręcie, co poprawia przyczepność. Dodatkowo przy hamowaniu DAS optymalnie rozkłada siły na koła, zapewniając maksymalną skuteczność hamulców i stabilność samochodu.

Wady i zalety systemu DAS w Mercedesach

Jak każde nowatorskie rozwiązanie techniczne, system DAS charakteryzuje się zarówno zaletami, jak i pewnymi ograniczeniami w porównaniu do tradycyjnych konstrukcji zawieszenia.

Zalety systemu DAS

Do najważniejszych zalet systemu DAS należą: lepsza kontrola nad samochodem, wyższy komfort jazdy, większe bezpieczeństwo, mniejsze zużycie opon oraz niższe spalanie.

Wady systemu DAS

Wadami systemu są: wyższe koszty produkcji, skomplikowana konstrukcja, trudniejsze naprawy i większe ryzyko awarii. System wymaga też czasu na oswojenie się przez kierowcę.

Porównanie z innymi systemami

W porównaniu np. do aktywnego zawieszenia, DAS oferuje większą kontrolę nad pojazdem, ale jest też droższy i bardziej złożony. Na tle tradycyjnych konstrukcji wyróżnia się innowacyjnością, lepszymi osiągami i właściwościami jezdnymi.

DAS a bezpieczeństwo jazdy w Mercedesach

Technologia DAS w bolidach Mercedes: Jak to działa?

System DAS wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo jazdy Mercedesami. Zapewnia lepszą kontrolę nad samochodem w trudnych warunkach, dzięki czemu znacząco zmniejsza ryzyko wypadku.

Wpływ na stabilność samochodu

Samochody wyposażone w DAS cechują się większą stabilnością zarówno na prostej, jak i w zakrętach, głównie dzięki precyzyjnemu wyważeniu. Zmniejsza to ryzyko wpadnięcia w poślizg czy dachowania pojazdu w krytycznych sytuacjach.

Reakcja samochodu na zakrętach

DAS poprawia prowadzenie na zakrętach, zapewniając lepszą przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Tym samym kierowca może pewniej pokonywać zakręty, także przy wyższych prędkościach lub na mokrej nawierzchni.

Hamowanie i przyspieszanie z DAS

Podczas hamowania DAS optymalnie rozkłada siły hamowania na koła, co skraca drogę hamowania. Przyspieszanie również jest efektywniejsze dzięki lepszej trakcji. Poprawia to bezpieczeństwo w obu przypadkach.

Przyszłość i rozwój systemu DAS

Biorąc pod uwagę korzyści, system DAS ma duże szanse na rozwój i upowszechnienie się w branży motoryzacyjnej. Jednak aby tak się stało, konieczne będą pewne ulepszenia i modyfikacje tej technologii.

Ulepszenia i modyfikacje

Aby obniżyć koszty i zwiększyć niezawodność, system DAS będzie musiał zostać uproszczony konstrukcyjnie przy zachowaniu funkcjonalności. Ponadto możliwe jest rozszerzenie zakresu regulacji kąta kół.

Integracja z systemami wspomagania

Aby w pełni wykorzystać możliwości DAS, konieczna będzie ściślejsza integracja z systemami takimi jak ABS, ESP czy autonomiczne hamowanie. Pozwoli to na bardziej precyzyjne sterowanie wszystkimi podzespołami podwozia.

Możliwe problemy i wyzwania

Największe wyzwania to obniżenie kosztów produkcji, dopracowanie niezawodności oraz opanowanie skomplikowanych algorytmów sterowania. Należy też przekonać kierowców do zalet i bezpieczeństwa tego rozwiązania.

Podsumowanie i wnioski nt. DAS

Podsumowując, system DAS to obiecująca technologia, która ma szansę wpłynąć korzystnie na branżę motoryzacyjną. Jednak aby się upowszechniła, konieczne są dalsze prace rozwojowe. Mimo wad, oferuje on dużo lepsze właściwości jezdne i bezpieczeństwo, więc ma potencjał, by stać się popularnym rozwiązaniem w przyszłości.

Najważniejsze fakty o DAS

DAS to innowacyjny system zawieszenia wprowadzony przez Mercedes-Benz, który umożliwia niezależną regulację kąta pochylenia kół. Poprawia prowadzenie, stabilność i bezpieczeństwo samochodu. Jest to obiecująca technologia, choć nadal wymagająca rozwoju.

Wpływ na rynek motoryzacyjny

DAS ma potencjał, by wywrzeć duży wpływ na rynek motoryzacyjny, gdyż znacząco poprawia właściwości jezdne aut. Jednak aby się upowszechnił, konieczne są prace nad obniżeniem kosztów produkcji i zwiększeniem niezawodności.

Przewidywania co do popularności

Biorąc pod uwagę korzyści dla kierowców, można przewidywać, że w ciągu kilku-kilkunastu lat DAS stanie się popularnym rozwiązaniem stosowanym w autach różnych marek. Jednak nadal wiele zależy od postępu prac rozwojowych nad udoskonaleniem i upowszechnieniem tej technologii.

Podsumowanie

System DAS to bez wątpienia przełomowa innowacja w branży motoryzacyjnej, która ma potencjał aby zmienić oblicze samochodów w przyszłości. Choć na razie dostępny jedynie w pojazdach Mercedes-Benz z najwyższej półki, wydaje się, że wraz z udoskonaleniami i obniżeniem kosztów produkcji, rozwiązanie to może trafić do coraz szerszego grona odbiorców. DAS poprawia zarówno bezpieczeństwo, komfort jak i osiągi jazdy, więc z pewnością warto obserwować dalszy rozwój i upowszechnianie się tej obiecującej technologii.

Najczęstsze pytania

DAS wykorzystuje dwa niezależne zawieszenia przednich kół, których kąt pochylenia regulowany jest przez siłowniki hydrauliczne sterowane elektronicznie. Pozwala to na odchylenie kół do wewnątrz lub na zewnątrz zakrętu.

Na razie DAS zastosowano jedynie w najnowszych, topowych modelach Mercedes-Benz, takich jak Mercedes-AMG GT Black Series czy Mercedes-AMG One.

DAS poprawia prowadzenie samochodu, zwiększa stabilność jazdy, zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem i podnosi bezpieczeństwo. Zmniejsza też zużycie opon.

Do wad DAS można zaliczyć wyższe koszty produkcji, skomplikowaną budowę i konieczność przyzwyczajenia się kierowców do nowego systemu.

Póki co DAS montowany jest w luksusowych i sportowych autach, ale przewiduje się, że w przyszłości dzięki udoskonaleniom technicznym system ten może trafić do coraz szerszej gamy pojazdów.

5 Podobnych Artykułów

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Williams przerażony decyzją organizatorów Grand Prix w Miami
  3. F1 zatwierdziła nowy harmonogram weekendów sprinterskich
  4. Formuła 1 a nowe technologie: Elektryczne bolidy w przyszłości?
  5. Czy Formuła 1 jest naprawdę sportem ekstremalnym?
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

TechnologiaF1 w erze hybrydowej: Jakie są bolidy hybrydowe?

Nowoczesne bolidy Formuły 1 napędzane są przez złożone układy hybrydowe łączące turbodoładowane silniki spalinowe z jednostkami odzyskującymi energię kinetyczną. Zrewolucjonizowało to ich konstrukcję, charakterystykę i sposób prowadzenia. To przyszłościowy kierunek rozwoju zmierzający do zeroemisyjnej mobilności.

TechnologiaCzym jest KERS w Formule 1?

System KERS stosowany w Formule 1 to zaawansowana technologia pozwalająca na odzyskiwanie energii kinetycznej powstałej podczas hamowania bolidu i wykorzystanie jej do chwilowego zwiększenia mocy. Przynosi kierowcom realne korzyści, ale pociąga też za sobą pewne wady.