Nowy harmonogram weekendów sprinterskich w Formule 1 został oficjalnie zatwierdzony. Zmiany dotyczą przede wszystkim kolejności sesji podczas tych wyjątkowych zawodów - trening i kwalifikacje sprinterskie odbędą się w piątek, sprint w sobotę, a wyścig w niedzielę. Działacze zdecydowali się również na zwiększenie limitu jednostek napędowych oraz szybsze uruchamianie systemu DRS. Wszystkie aktualizacje regulaminów muszą jeszcze zostać formalnie zaakceptowane przez WMSC.
Nowy harmonogram weekendów sprinterskich w Formule 1
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) wraz z Formułą 1 zatwierdziły nowy harmonogram weekendów sprinterskich. Zmiany zostały wprowadzone w celu zwiększenia atrakcyjności tych nietypowych zawodów, które nie cieszyły się dotąd zbyt dużym zainteresowaniem.
Najważniejszą aktualizacją jest zmiana kolejności sesji podczas weekendów sprinterskich. Nowy harmonogram przedstawia się następująco:
- Piątek: trening i kwalifikacje sprinterskie
- Sobota: sprint i kwalifikacje do wyścigu
- Niedziela: wyścig
Dzięki takiemu układowi zawody powinny być zdecydowanie ciekawsze dla kibiców. Poza zmianą rozkładu FIA zdecydowała również o:
Zwiększeniu limitu jednostek napędowych
Od sezonów 2024-2025 limit silników, turbosprężarek i elementów elektrycznych zostanie zwiększony z trzech do czterech kompletów na sezon. Pozwoli to ograniczyć ryzyko kar za przekroczenie dozwolonej liczby części.
Szybszym uruchamianiu systemu DRS
Kolejna istotna zmiana dotyczy systemu DRS, czyli tylnego spojlera służącego do zmniejszenia oporu powietrza na prostych. Po testach w 2023 roku postanowiono, że będzie on aktywowany już po jednym okrążeniu od startu bądź po zjeździe samochodu bezpieczeństwa (wcześniej były to dwa okrążenia).
Nowe zasady dotyczące systemu DRS z pewnością wpłyną pozytywnie na widowiskowość wyścigów i walkę koło w koło na torze – powiedział dyrektor wyścigowy F1 Niels Wittich.
Aktualizacja regulaminów technicznego i sportowego
Oprócz wymienionych wyżej istotnych zmian, FIA i władze Formuły 1 zdecydowały się również na szereg drobnych modyfikacji regulaminów technicznego i sportowego. Nie ujawniono na razie dokładnych szczegółów w tym zakresie.
Teraz wszystkie wprowadzone aktualizacje muszą zostać formalnie zaakceptowane przez Światową Radę Sportów Motorowych (WMSC). Jest to kwestia czysto proceduralna, bowiem nie spodziewa się żadnych komplikacji w tej kwestii.
Nowe zasady dotyczące weekendów sprinterskich wejdą w życie począwszy od sezonu 2024. W kalendarzu wyścigów na przyszły rok zaplanowano sześć takich niecodziennych Grand Prix z kwalifikacjami w formie sprintu. Będą to wyścigi w Azerbejdżanie, Austrii, Belgii, Katarze, Austin i Brazylii. Każda z tych lokalizacji gwarantuje emocjonujące pojedynki na torze.
Czytaj więcej: Red bull wszczął śledztwo wewnętrzne dotyczące christiana hornera
Podsumowanie

W nadchodzących sezonach Formuły 1 czekają nas spore zmiany w harmonogramie weekendów sprinterskich. Najważniejszą aktualizacją jest inna kolejność sesji podczas Grand Prix z kwalifikacjami sprinterskimi. Ponadto wprowadzono zwiększenie limitu jednostek napędowych oraz szybsze działanie systemu DRS. FIA wraz z władzami F1 zdecydowały także o wielu drobniejszych modyfikacjach regulaminów. Teraz wszystkie nowe zasady czekają na formalną akceptację ze strony WMSC.
Nowy harmonogram weekendów sprinterskich zacznie obowiązywać w sezonie 2024 Formuły 1. W kalendarzu wyścigów zaplanowano sześć emocjonujących Grand Prix ze sprintami kwalifikacyjnymi.