Kariera Michaela Schumachera to pasmo niezwykłych sukcesów, ale także momentów pełnych dramatyzmu i kontrowersji. Jego droga po mistrzowski tytuł była wyboista, ale dzięki niezwykłemu talentowi i ciężkiej pracy zdołał zdominować Formułę 1 przez wiele lat, bijąc liczne rekordy, które do dziś pozostają nie do pobicia. Pierwszy triumf przyszedł w 1994 roku, kiedy to młody, 25-letni kierowca został najmłodszym mistrzem świata w historii. Był to jednak tytuł okupiony dramatyczną rywalizacją z Damonem Hillem i kontrowersyjnym finałem sezonu. Prawdziwa dominacja nadeszła wraz z przejściem do Ferrari. W latach 2000-2004 Schumacher zdobył aż 5 tytułów z rzędu, wygrywając ponad połowę wyścigów i deklasując rywali. Ścigał się wówczas z Miką Häkkinenem, swoim wielkim rywalem tamtych lat. Kolejne mistrzostwo w 2004 roku przyszło już z większym trudem, w pasjonującej walce z młodym Alonso. Po zakończeniu współpracy z włoską stajnią, Schumacher podjął jeszcze próbę odbudowy Mercedesa. Choć nie zdołał już powalczyć o tytuł, zapewnił sobie miejsce w historii, bijąc rekord 7 tytułów mistrza świata. Przez całą karierę osiągał też liczne rekordy wyścigowe, jak 102 zwycięstwa czy 68 pole position. Droga na szczyt była jednak wyboista. Schumacher przeżył wiele groźnych wypadków, z których najpoważniejszy miał miejsce pod koniec kariery. Jego niezwykłe osiągnięcia na zawsze wpisały się w historię motorsportu.
Pierwszy tytuł mistrza świata Formuły 1 (1994)
Dominacja Williamsa
Początek lat 90. to zdecydowana dominacja brytyjskiego Williamsa w Formule 1. Frank Williams stworzył mocny zespół z najlepszymi wówczas kierowcami - Alain Prost i Nigel Mansell zdobywali tytuły mistrza świata. Schumacher dołączył do stawki w 1991 roku i od razu zwrócił na siebie uwagę znakomitymi występami w słabszym wówczas zespole Benetton. W 1992 roku stanął po raz pierwszy na podium, a rok później odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w kontrowersyjnym wyścigu.
Walka z Damon Hillem
Sezon 1994 był pierwszym, w którym Schumacher walczył o tytuł. Jego rywalem był kierowca Williamsa - Damon Hill. Do ostatniego wyścigu losy mistrzostwa pozostawały otwarte. Na torze w Adelajdzie doszło do kolizji między nimi, która wyeliminowała obu kierowców. Tytuł przypadł jednak Schumacherowi, który zdobył więcej punktów do tej rundy. Zdarzenie budziło wiele kontrowersji - niektórzy zarzucali Niemcowi celowe doprowadzenie do kolizji.
Spełnienie marzeń
Mimo kontrowersji, zdobycie pierwszego tytułu mistrza świata było dla 25-letniego wówczas Schumachera spełnieniem marzeń i ukoronowaniem dotychczasowej kariery. Stał się wówczas najmłodszym mistrzem w historii, bijąc rekord Emersona Fittipaldiego. To otworzyło przed nim drogę do dalszych sukcesów w najlepszym zespole - Ferrari.
5 tytułów z rzędu w Ferrari (2000-2004)
Dominacja czerwonych bolidów
Przenosiny do włoskiego zespołu w 1996 roku rozpoczęły najlepszy okres w karierze Niemca. W połowie lat 90. to Williams dominował, jednak potem to Ferrari z Schumacherem zaczęło deklasować rywali. W latach 2000-2004 Scumacher zdobył 5 tytułów z rzędu, wygrywając aż 56 wyścigów w tym czasie. Ferrari stworzyło wówczas najszybsze i najbardziej niezawodne bolidy, które pozwalały Schumacherowi odnosić zwycięstwa seryjnie.
Rywalizacja z Miką Häkkinenem
Głównym rywalem Schumachera był w tamtym czasie Finek Mika Häkkinen. Kierowca McLarena stoczył z nim wiele zaciętych pojedynków. Choć Häkkinen zdobył dwa tytuły w latach 1998-1999, później musiał uznać wyższość Schumachera. Ich rywalizacja przeszła do historii jako jedna z najbardziej zaciętych walk o mistrzostwo w Formule 1.
Najlepszy okres w karierze
Lata w Ferrari to zdecydowanie szczytowy moment kariery Schumachera. Żaden kierowca przedtem nie zdołał zdobyć 5 tytułów z rzędu. Niemiec dominował także pod względem liczby zwycięstw, pole position i najszybszych okrążeń. Stał się wówczas ikoną Ferrari i całej Formuły 1. Fani z zapartym tchem śledzili jego wyczyny na torze.
Ostatni tytuł mistrza świata (2004)
Zacięta rywalizacja z Fernando Alonso
Siódmy tytuł mistrzowski przyszedł Schumacherowi z większym trudem niż poprzednie. Jego głównym rywalem był młody talent Fernando Alonso. Hiszpan już w debiucie wygrywał wyścigi i stanowił realne zagrożenie dla Niemca. Obaj zmierzyli się w wielu zaciętych pojedynkach. Ostatecznie lepszy okazał się Schumacher, choć przewaga nad Alonso była niewielka.
Kontrowersyjna końcówka sezonu
Końcówka sezonu 2004 przyniosła kolejne kontrowersje z udziałem Schumachera. Na GP Monako został zdyskwalifikowany za wyprzedzanie pod żółtymi flagami. W ostatnim wyścigu w Brazylii miał wypadek, który ponownie dał asumpt do dyskusji o jego nieczystej jeździe. Mimo to siódmy tytuł trafił w jego ręce.
Pożegnanie z Ferrari
Mistrzostwo w 2004 roku było pożegnalnym akcentem wieloletniej i pełnej sukcesów współpracy Schumachera z włoską stajnią. Niemiec po latach dominacji postanowił zakończyć ten rozdział i podjąć nowe wyzwanie w Formule 1. Ferrari na zawsze jednak pozostało jego drugim domem.
Powrót do Mercedesa i ostatnie lata (2010-2012)
Ambitny projekt Mercedesa
Po 3-letniej przerwie Schumacher podjął decyzję o powrocie. Tym razem jego celem było odbudowanie potencjału Mercedesa i powrót niemieckiego producenta do czołówki. Projekt od razu zapowiadał się ambitnie z uwagi na możliwości koncernu. Jednak na sukcesy trzeba było poczekać.
Walka z RBR i Vettelem o podium
W swoim drugim okresie startów Schumacher nie był już w stanie powalczyć o tytuł. Jego bolide był wyraźnie wolniejszy od Red Bulla czy Ferrari. Niemiec stoczył kilka zaciętych pojedynków z młodym Vettelem, z którym rywalizował o miejsca na podium. Choć nie wygrywał, udowodnił, że nadal stać go na świetną jazdę.
Rekord 7 tytułów mistrza świata
Mimo braku kolejnych laurów, ten okres przyniósł Schumacherowi historyczny rekord 7 tytułów mistrza świata. Dokonał czegoś, co wydawało się nie do powtórzenia w Formule 1. Dopiero Lewis Hamilton w 2020 roku zdołał dorównać temu osiągnięciu. Jednak dla wielu Schumacher pozostaje najwybitniejszym mistrzem w historii.
Niezwykłe rekordy i osiągnięcia
Najmłodszy mistrz świata w historii
Schumacher już na początku kariery pobił rekord najmłodszego mistrza świata w 1994 roku mając zaledwie 25 lat. Był to pierwszy z wielu rekordów, jakie ustanowił w trakcie długiej kariery. Do dziś pozostaje 3. najmłodszym mistrzem w historii.
102 zwycięstwa i 68 pole position
Przez lata dominacji w Ferrari Schumacher ustanowił szereg rekordów dotyczących liczby zwycięstw i pole position. Łącznie triumfował aż 91 razy w bolidzie włoskiej stajni. Dodając zwycięstwa dla Benettona i Mercedesa osiągnął liczbę 102 wygranych wyścigów. Jego 68 pole position również jest rekordem, który do tej pory nikt nie pobił.
7 tytułów mistrza świata
Największym osiągnięciem Niemca pozostają 7 tytuły mistrza świata. To wynik, który przez lata wydawał się nie do pobicia. Schumacher pobił legendarnego już Juan Manuela Fangio z 5 tytułami. Dopiero Lewis Hamilton w 2020 roku zrównał się z tym rekordem, co dowodzi, jak wielkim mistrzem był Schumacher.
Wypadki i kontrowersje
Starcie z Hill'em w 1994 r.
Droga po pierwszy tytuł w 1994 roku została znaczona kontrowersyjnym starciem z Hill'em. Część ekspertów i kibiców uznała, że Schumacher celowo spowodował kolizję, by zapewnić sobie mistrzostwo. Sam kierowca konsekwentnie temu zaprzeczał, jednak odcień niepewności pozostał.
Awaria opony w Silverstone w 1999 r.
Jeden z najgroźniejszych wypadków przytrafił się Schumacherowi podczas GP Wielkiej Brytanii 1999. Na szybkim zakręcie Stowe nastąpiła awaria opony, przez co Niemiec rozbił się o bandę z dużą prędkością. Doznał złamania nogi i był to jego jedyny sezon bez ani jednego zwycięstwa.
Wypadek podczas GP Niemiec w 1999 r.
Rok 1999 był pechowy także przez wypadek podczas wyścigu o GP Niemiec. Schumacher wypadł z toru i uderzył w bariery z dużą siłą, łamiąc nogę. Wypadek został spowodowany awarią hydrauliki w jego Ferrari. Na kilka wyścigów Schumacher musiał pauzować przez rekonwalescencję.
Podsumowanie
Kariera Michaela Schumachera to jedna z najbardziej spektakularnych historii w sporcie motorowym. Niemiec już na początku lat 90. zapisał się w historii jako najmłodszy mistrz świata. Późniejsza dominacja w Ferrari, która przyniosła mu 5 tytułów z rzędu, pozostaje do dziś niedoścignionym wzorem. Łącznie 7 tytułów mistrzowskich oraz liczne rekordy wyścigowe sprawiły, że Schumacher jest dla wielu kibiców najwybitniejszym kierowcą w historii. Choć jego kariera pełna była wzlotów i upadków, a niektóre momenty budziły kontrowersje, to jego miejsce w panteonie sportowych legend jest bezsprzeczne.