Najlepsze momenty z historii Grand Prix Monako

Najlepsze momenty z historii Grand Prix Monako
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak15.09.2023 | 9 min.

Grand Prix Monako to jedno z najbardziej prestiżowych wyścigów w kalendarzu Formuły 1. Na wąskich, krętych ulicach Monte Carlo rozgrywane są niezwykle emocjonujące pojedynki, a kierowcy muszą wykazać się niezwykłymi umiejętnościami, by dojechać do mety. Wielokrotnie byliśmy świadkami niesamowitych walk o zwycięstwo, spektakularnych kolizji czy zaskakujących rozstrzygnięć. Przypomnijmy sobie najlepsze momenty z historii tego wyjątkowego wyścigu.

Najsłynniejsze wyścigi i pojedynki kierowców

Walka Prosta-Senna w latach 80.

Jednym z najbardziej pamiętnych pojedynków była rywalizacja między Ayrtoniem Senną a Alanem Prostem w drugiej połowie lat 80. Obie legendy Formuły 1 stoczyły ze sobą szereg zaciętych batalii o zwycięstwo na ulicach Monako. W 1988 roku to Senna wyszedł zwycięsko z ich bezpośredniej rywalizacji, wyprzedzając Prosta na ostatnim okrążeniu po emocjonującym pościgu. Rok później role się odwróciły i to Francuz okazał się lepszy, także na ostatnich metrach wyścigu.

Zwycięstwo Schumachera w 1996 roku

W 1996 roku Michael Schumacher po pasjonującej walce pokonał Jeana Alesiego. Niemiec startował z pole position, ale źle wystartował i spadł na trzecie miejsce. Stopniowo odrabiał straty i na 21 okrążeniu w końcu wyprzedził Kanadyjczyka. Walka trwała do samej mety, ale Schumacher obronił pozycję i odniósł jedno ze swoich najbardziej spektakularnych zwycięstw w Monako.

Hamilton kontra Rosberg w 2014 roku

W sezonie 2014 Lewis Hamilton i Nico Rosberg stoczyli zaciętą rywalizację w barwach Mercedesa. Podczas Grand Prix Monako doszło między nimi do ostrzejszej walki, zwłaszcza po konflikcie kwalifikacyjnym. Wyścig był niezwykle dramatyczny, obaj kierowcy jechali blisko siebie, nieustannie tracąc i odzyskując pozycje. Ostatecznie minimalnie z przodu dojechał Rosberg, ale Hamilton był przekonany, że mógł wygrać.

Największe kraksy i kolizje na torze

Wypadek Villeneuve'a w 1967 roku

Jednym z najbardziej dramatycznych momentów był wypadek Kanadyjczyka Gillesa Villeneuve'a podczas treningów w 1967 roku. Na szykanie przed tunelem Beau Rivage stracił panowanie nad bolidem i uderzył w bandy z dużą prędkością. Samochód stanął w płomieniach, na szczęście kierowca wyszedł z wypadku bez poważnych obrażeń. Pojazd natomiast spłonął doszczętnie i długo usuwano jego szczątki z toru.

Stłuczka Schumachera i Montoyi w 1994 roku

W 1994 roku doszło do groźnie wyglądającego zderzenia pomiędzy liderem mistrzostw, Michaelem Schumacherem a Hiszpanem Pedro de la Rosą. Na wyjściu z tunelu Niemiec najechał na Williamsa prowadzonego przez Montoyę. Wypadek wyglądał bardzo poważnie, ale na szczęście obyło się bez kontuzji kierowców. Samochody zostały mocno uszkodzone i obaj musieli wycofać się z dalszej rywalizacji.

Kubica uderza w barierkę w 2007 roku

Groźny wypadek miał miejsce także w 2007 roku, kiedy to Robert Kubica uderzył z impetem w bandę zewnętrzną na wyjściu z tunelu. Polak stracił panowanie nad bolidem na mokrej nawierzchni i z ogromną siłą wpadł w ścianę. Samochód BMW Sauber został kompletnie zniszczony, a Kubica doznał lekkich obrażeń. Na szczęście w porę wyhamował przed czołowym uderzeniem.

Najbardziej zaskakujące zwycięstwa outsiderów

Panis wygrywa w 1996 roku

W 1996 roku niespodziewane zwycięstwo odniósł Francuz Olivier Panis. Kierowca zespołu Ligier wystartował dopiero z 14 pola, ale korzystając z licznych kolizji i odpadnięć faworytów systematycznie piął się w górę. Ostatecznie objął prowadzenie na 31 okrążeniu i już go nie oddał, sięgając po historyczne zwycięstwo dla francuskiego teamu.

Trulli zwycięzcą w 2004 roku

Podobnie zaskakujący był triumf Włocha Jarno Trullego w 2004 roku. Kierowca Toyoty wystartował z dopiero 10 pola startowego, ale dzięki doskonałej strategii i problemom rywali znalazł się na czele stawki. Po odpadnięciu lidera Alonso Trulli przejął prowadzenie i pomimo ataków Buttona dowiózł je do mety, odnosząc jedyne zwycięstwo w karierze.

Maldonado pierwszy w 2012 roku

Jeszcze większą niespodzianką było zwycięstwo Wenezuelczyka Pastora Maldonado w 2012 roku. Kierowca Williamsa wystartował dopiero z 5 miejsca, ale świetnie wykorzystał okazję po kolizji liderów wyścigu. Objął prowadzenie na 33 okrążeniu i mimo ogromnej presji ze strony Alonso dowiózł zwycięstwo do mety. Było to jedyne w karierze i pierwsze dla Williamsa od 2004 roku.

Najsłynniejsze okrążenia prowadzące do zwycięstwa

Najlepsze momenty z historii Grand Prix Monako

Prost wyprzedza Senne w 1988 roku

Jednym z najbardziej pamiętnych momentów było ostatnie okrążenie wyścigu w 1988 roku, kiedy to Prost wyprzedził prowadzącego do tej pory Sennę. Francuz gonił Brazylijczyka od kilku okrążeń i w końcu zaatakował na dohamowaniu do szykany przy basenie. Wyprzedził rywala wewnętrzną i utrzymał pozycję do mety, odnosząc spektakularne zwycięstwo.

Schumacher dogania Alonson w 2006 roku

Równie emocjonujące były ostatnie okrążenia Grand Prix w 2006 roku, kiedy to Schumacher gonił liderującego Fernando Alonso. Hiszpan miał kłopoty z oponami, co Niemiec bezlitośnie wykorzystał. Na ostatnim kółku Michael zbliżył się na zderzak rywala, ale zabrakło metrów, by go wyprzedzić przed metą. Mimo to walka zapisała się w historii jako jedna z najlepszych.

Ricciardo obrona pozycji przed Hamiltonem w 2018 roku

W 2018 roku doszło do pasjonującej końcówki pojedynku między Danielem Ricciardo a Lewisem Hamiltonem. Australijczyk prowadził, ale mocno naciskał go goniący kierowca Mercedesa. Na ostatnich okrążeniach Hamilton kilkukrotnie próbował ataku, ale Ricciardo fantastycznie się bronił. Ostatecznie obronił zwycięstwo, pokazując doskonałe umiejętności defensywnej jazdy.

Największe emocje podczas kwalifikacji

Senna ustanawia rekord okrążenia w 1988 roku

Jednym z najbardziej pamiętnych momentów w historii Monako był rekordowy czas okrążenia ustanowiony przez Ayrtona Sennę podczas kwalifikacji w 1988 roku. Brazylijczyk osiągnął czas 1:23.998, pokonując tę wymagającą trasę z niewiarygodną jak na tamte czasy średnią prędkością 160 km/h. Do dziś jest to jedno z najbardziej spektakularnych okrążeń w Formule 1.

Rosberg kontra Hamilton w 2014 roku

Ogromne emocje towarzyszyły kwalifikacjom w 2014 roku, kiedy to Rosberg i Hamilton walczyli o pole position. Ostatecznie minimalnie szybszy okazał się Niemiec, ale doszło między nimi do kontrowersji. Rosberg wyjechał z toru przy żółtych flagach, przez co Brytyjczyk musiał przerwać swoje szybkie okrążenie. Po sesji doszło między nimi do spięcia w boksach.

Verstappen najszybszy w 2021 roku

W 2021 roku kwalifikacje dostarczyły wielkich emocji, kiedy Max Verstappen w decydującym momencie pokonał dotychczas dominujące Mercedesy. Na śliskim torze Holender znakomicie się odnalazł i wywalczył sensacyjne pole position, pokonując Hamiltona o 0,230 sekundy. To był przełomowy moment, który zapoczątkował jego drogę po mistrzowski tytuł.

Historyczne momenty z ceremonii podium

Zwycięstwo Laudy po poważnym wypadku w 1976 roku

Jednym z najbardziej wzruszających momentów było zwycięstwo Niki Laudy w Grand Prix Monako w 1976 roku, zaledwie 42 dni po jego poważnym wypadku na Nürburgringu. Austriak wrócił ze straszliwymi poparzeniami twarzy, ale mimo ogromnego bólu sięgnął po triumf. Jego łzy szczęścia na podium do dziś wzruszają kibiców i pokazują niezwykłą determinację mistrza.

Prost i Senna po wspólnym finiszu w 1988 roku

W 1988 roku emocje sięgały zenitu także po wyścigu, kiedy na podium stanęli razem Senna i Prost. Stoczyli właśnie jeden z najbardziej pamiętnych pojedynków w historii, a pomimo zaciętej rywalizacji na mecie podszedł do siebie i serdecznie się przytulili. Ten moment pokazał wzajemny szacunek dwóch wielkich mistrzów.

Podwójne podium Red Bulla w Monako w 2010 roku

Radość była ogromna także w 2010 roku, kiedy Red Bull po raz pierwszy w historii zajął podwójne podium w Monako. Mark Webber odniósł zwycięstwo przed Sebastianem Vettelem, a wraz z Chriatianem Hornerem szaleli z radości. Ten historyczny moment był przełomem dla teamu, który wkrótce sięgnął po tytuły mistrzowskie w Formule 1.

Grand Prix Monako na stałe zapisało się w historii jako jeden z najbardziej prestiżowych i emocjonujących wyścigów Formuły 1. Przez dziesięciolecia dostarczało kibicom wspaniałych wrażeń, niezapomnianych pojedynków i dramatycznych zwrotów akcji. Miejmy nadzieję, że także w nadchodzących latach będziemy świadkami kolejnych spektakularnych momentów na ulicach Monte Carlo.

Podsumowanie

Historia Grand Prix Monako to pasjonująca opowieść pełna zwrotów akcji, wielkich pojedynków i niezapomnianych momentów. Przez dekady wyścig rozgrywany na wąskich, krętych ulicach Monte Carlo dostarczał kibicom wyjątkowych wrażeń i emocji. Wielokrotnie byliśmy świadkami zaciętych walk mistrzów kierownicy, spektakularnych kolizji czy sensacyjnych zwycięstw outsiderów. To właśnie te elementy sprawiają, że Grand Prix Monako na zawsze pozostanie jedną z najbardziej kultowych i prestiżowych rund mistrzostw świata Formuły 1.

Najczęściej zadawane pytania

Największymi wyzwaniami są wąskie ulice, ostre zakręty, brak miejsca do wyprzedzania oraz bariery bez wyjazdów awaryjnych. Kierowcy muszą wykazać się precyzją i koncentracją przez cały dystans wyścigu.

Najwięcej zwycięstw - 6 - odniósł Ayrton Senna. Po 5 triumfów mają Graham Hill i Michael Schumacher. Rekordzistą podium jest Schumacher z 8 wizytami na podium.

Rekordzistą jest Ayrton Senna z czasem 1:23.998 ustanowionym podczas kwalifikacji w 1988 roku. Do dziś jest to jedno z najszybszych okrążeń w historii Formuły 1.

Ostatnie Grand Prix Monako w sezonie 2022 wygrał Sergio Perez z Red Bulla. Drugie miejsce zajął Carlos Sainz z Ferrari, a trzecie Max Verstappen.

Jedynym kierowcą, który zginął podczas Grand Prix Monako, był Włoch Lorenzo Bandini w 1967 roku. Do jego wypadku doszło przy porcie w Monako.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Jak Sierżant Przytył 5 kg i Zmienił Plan Treningowy Przed Sezonem 2024
  3. Najciekawsze wyścigi sezonu 2023 do obejrzenia
  4. Przywrócenie Grand Prix Holandii: Co przyniosło F1?
  5. Kierowcy AlphaTauri: Ich rola w rozwoju zespołu
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0