Ostatnie zmiany w regulaminie Formuły 1: Co się poprawiło?

Ostatnie zmiany w regulaminie Formuły 1: Co się poprawiło?
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak19 września 2023 | 7 min

Formuła 1 od zawsze fascynowała kibiców niesamowitą prędkością, zaawansowaną technologią i zaciętą rywalizacją najlepszych kierowców świata. Jednak przez lata regulamin mistrzostw ulegał licznym zmianom, aby ten sport stawał się jeszcze bardziej widowiskowy i bezpieczny. Przed rozpoczęciem nowego sezonu FIA wprowadziła kolejny pakiet istotnych poprawek w przepisach. Na co dokładnie mogą liczyć fani wyścigów w nadchodzącym roku?

Nowe przepisy finansowe

Ograniczenie budżetów zespołów

Od dawna dysproporcje finansowe między poszczególnymi ekipami stanowiły duży problem Formuły 1. Bogatsze zespoły mogły pozwolić sobie na znacznie większe nakłady i rozwój, zyskując ogromną przewagę nad biedniejszymi rywalami. Aby wyrównać szanse startowe, wprowadzono limit wydatków na sezon. Początkowo wynosił on 145 milionów dolarów, ale stopniowo będzie obniżany do 135 milionów w 2023 roku. To historyczna zmiana, która może uczynić rywalizację znacznie ciekawszą i mniej przewidywalną.

Premia za wysoką pozycję w klasyfikacji

Wcześniej pieniądze z praw telewizyjnych dzielono w zależności od pozycji zespołu w klasyfikacji konstruktorów z poprzedniego sezonu. Teraz dodatkowo wprowadzono premię za wysoką lokatę w bieżącym sezonie, która będzie rosła im wyżej team się uplasuje. Dzięki temu walka o jak najlepszy rezultat powinna być jeszcze zaciętsza.

Zmiany aerodynamiczne

Modyfikacje przedniego skrzydła

Przednie skrzydło odgrywa kluczową rolę w generowaniu docisku. Dlatego zdecydowano się na zmianę jego kształtu i rozmiarów. Zostało skrócone o 150 mm, a płatek główny zwężony o 50 mm po każdej ze stron. Dodatkowo wprowadzono szereg modyfikacji mających na celu ograniczenie turbulencji za samochodem, co powinno poprawić możliwości ścigania się i wyprzedzania.

Zmiany w tylnym skrzydle

Modyfikacji doczekało się również tylne skrzydło, które odpowiada za stabilność samochodu na prostych. Zostało podniesione o 15 mm, a płatek główny zwężony o 150 mm. Te zabiegi również mają na celu zmniejszenie turbulencji za bolidem. Ponadto, zmianie uległ kształt endplate'ów, czyli pionowych płyt na końcach skrzydła.

Nowe obręcze kół

W trosce o bezpieczeństwo kierowców, koła otrzymały szersze obręcze o rozmiarze 13 cali zamiast dotychczasowych 12. Powinno to zapewnić lepszą kontrolę samochodu przy jeździe po krawężnikach. Ponadto, nowe koła charakteryzują się odmiennym wzorem bieżnika, co wpłynie na prowadzenie i zużycie opon.

Silniki hybrydowe

Nowe limity zużycia paliwa

Od kilku lat w F1 używane są zaawansowane jednostki hybrydowe łączące silnik spalinowy z elektrycznym. Teraz wprowadzono nowe limity dotyczące zużycia paliwa podczas wyścigu. Maksymalny przepływ paliwa ograniczono z 110 kg/h do 100 kg/h. To wymusi na zespołach dalszą optymalizację całego układu napędowego.

Moc elektryczna

Zwiększono moc dostarczaną przez silnik elektryczny z 120 kW do 350 kW. Dzięki temu bolidy będą mogły przyspieszać jeszcze dynamiczniej, szczególnie przy wyjazdach z zakrętów. Kierowcy zyskają też większą swobodę w zarządzaniu dostępną mocą podczas wyścigu.

Trwałość i niezawodność

Wprowadzono wymóg, aby elementy układu napędowego wytrzymywały 6 kolejnych wyścigów weekendowych bez wymiany. To ogromne wyzwanie technologiczne, które wymusi na zespołach projektowanie wytrzymalszych i niezawodniejszych podzespołów. W dłuższej perspektywie przełoży się to na mniejszą liczbę awarii.

Bezpieczeństwo kierowców

Ostatnie zmiany w regulaminie Formuły 1: Co się poprawiło?

Nowe kaski ochronne

W trosce o bezpieczeństwo kierowców opracowano nową, lżejszą konstrukcję kasku z włókna węglowego. Zapewnia ona lepszą absorpcję energii uderzenia oraz skuteczniej chroni kark i głowę przed urazami. Dodatkowo wprowadzono obowiązkowy system wczesnego wykrywania wstrząśnienia mózgu, monitorujący stan kierowcy po kolizji.

Ulepszone pasy bezpieczeństwa

Pasy są kluczowym elementem ochronnym w razie wypadku. Dlatego zdecydowano się na wzmocnienie ich konstrukcji i mocowań, aby jeszcze lepiej chroniły kierowcę. Wprowadzono również dodatkowe pasy wokół ramion, które zabezpieczają głowę przed niekontrolowanymi ruchami.

Wzmocnienia monokoków

Monokoki, czyli kokpity kierowców, zostały wzmocnione nowymi włóknami kevlarowymi i węglowymi. Pozwoliło to podnieść sztywność oraz odporność na zgniatanie o kolejne 15%. To istotna poprawa zwiększająca margines bezpieczeństwa w razie poważniejszych kolizji.

Zaostrzone kary

Przekroczenie limitu budżetowego

Aby nowe przepisy finansowe miały znaczenie, konieczne było wprowadzenie surowych kar za ich łamanie. I tak, przekroczenie limitu wydatków w danym roku będzie karane odjęciem punktów w klasyfikacji konstruktorów i kierowców. Im większe przekroczenie, tym dotkliwsze punkty karne.

Naruszenia techniczne

Równie surowo potraktowano potencjalne naruszenia przepisów technicznych dotyczących aerodynamiki i jednostki napędowej. Wykrycie nieregulaminowych modyfikacji oznaczać będzie dyskwalifikację z wyścigu, a w skrajnych przypadkach nawet wykluczenie z całego sezonu.

Niebezpieczna jazda

Zaostrzeniu uległy także kary za niebezpieczną jazdę i powodowanie kolizji z innymi kierowcami. Oprócz tradycyjnych kar czasowych, sędziowie będą mogli nakładać również punkty karne redukujące dorobek zawodnika. Ma to dyscyplinować kierowców i podnosić poziom bezpieczeństwa.

Kalendarz wyścigów

Nowe lokalizacje

W kalendarzu na 2023 roku znalazło się aż 6 nowych lokalizacji, w tym Las Vegas, Katar czy nawet Chiny. To szansa na poznanie zupełnie nowych, ekscytujących torów ulicznych i miejskich. Każda nowa trasa to unikalne wyzwania dla zawodników i zespołów.

Rozszerzenie do 24 wyścigów

Liczba rund mistrzostw świata została zwiększona z 22 do 24, bijąc dotychczasowy rekord. Fani Formuły 1 mogą się zatem cieszyć jeszcze dłuższym, bardziej emocjonującym sezonem pełnym zwrotów akcji. Walka o tytuły będzie trwała niemal do samego końca rozgrywek.

Rotacja torów

Aby urozmaicić kalendarz, wprowadzono rotacyjny system, w ramach którego część lokalizacji będzie zmieniała się co roku. Dzięki temu kibice z różnych zakątków świata będą regularnie gościć najlepszych kierowców na swoich torach. To szansa dla nowych rynków, ale i powrót do kultowych miejsc.

Podsumowanie

Przedstawione zmiany to prawdziwa rewolucja w świecie Formuły 1. Nowe przepisy finansowe, aerodynamiczne i techniczne znacząco wpłyną na charakter rywalizacji, czyniąc ją bardziej wyrównaną i nieprzewidywalną. Kibice mogą liczyć na jeszcze więcej emocji, a także poprawę bezpieczeństwa i widowiskowości. Rozszerzony kalendarz gwarantuje z kolei dłuższy sezon pełen zwrotów akcji. Wszystko wskazuje na to, że nadchodzący rok będzie rekordowy i przejdzie do historii jako jeden z najlepszych w Formule 1.

Najczęstsze pytania

Najważniejsze zmiany to nowe przepisy finansowe z limitem budżetu, modyfikacje aerodynamiki samochodów, wprowadzenie mocniejszych jednostek hybrydowych oraz zaostrzenie kar za naruszenia regulaminu.

Zdecydowanie tak. Ograniczenie dominacji najbogatszych zespołów i poprawa możliwości ścigania się powinny znacząco urozmaicić rywalizację na torze.

Przede wszystkim nowe, lżejsze kaski z lepszą absorpcją energii oraz wzmocnienia monokoków. Istotne są też szersze opony i surowsze kary za niebezpieczną jazdę.

W kalendarzu pojawiły się m.in. Las Vegas, Katar i Chiny. Łącznie aż 6 nowych ekscytujących lokalizacji.

Sezon 2023 rozpocznie się już 5 marca Grand Prix Bahrajnu. Łącznie kierowcy powalczą w rekordowej liczbie 24 wyścigów.

5 Podobnych Artykułów

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Cyklistyczny upadek czy niedoceniony fenomen? Saga Armstronga
  3. Williams przerażony decyzją organizatorów Grand Prix w Miami
  4. F1 zatwierdziła nowy harmonogram weekendów sprinterskich
  5. Afera internetowa: Co zszokowało internautów?
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły

TechnologiaCzym jest KERS w Formule 1?

System KERS stosowany w Formule 1 to zaawansowana technologia pozwalająca na odzyskiwanie energii kinetycznej powstałej podczas hamowania bolidu i wykorzystanie jej do chwilowego zwiększenia mocy. Przynosi kierowcom realne korzyści, ale pociąga też za sobą pewne wady.