David Sanchez opuścił McLarena po trzech miesiącach pracy, co stanowi zaskakującą i nieoczekiwaną decyzję. Francuski inżynier, który dołączył do ekipy z Woking na początku 2024 roku, pożegnał się ze stanowiskiem szefa ds. koncepcji i osiągów bolidu. Przyczyny tej nagłej zmiany wydają się być związane z restrukturyzacją działu technicznego, która nieco zmieniła zakres obowiązków Sancheza. Sprawdźmy, co tak naprawdę stało za jego odejściem z brytyjskiej stajni.
David Sanchez opuścił McLarena po trzech miesiącach pracy
W zaledwie trzy miesiące po dołączeniu do brytyjskiej ekipy Formuły 1, David Sanchez już ją opuścił. Inżynier z Francji zdecydował się na tę zmianę pracy i opuścił zespół McLarena, co jest dla wielu zaskakującą decyzją. Powrót Sancheza do Woking na początku 2024 roku miał być związany z dużą reorganizacją działań technicznych w ekipie.
Zamiast tego, po niespełna kwartale David Sanchez zrezygnował ze stanowiska szefa ds. koncepcji i osiągów bolidu. Decyzja ta pociągnęła za sobą dalsze zmiany w strukturze technicznej McLarena. Wydaje się, że przyczyną odejścia Francuza były rozbieżności w kwestii zakresu obowiązków w porównaniu z wcześniejszymi ustaleniami. Nie było więc innego wyjścia, jak rozstać się po tak krótkim okresie współpracy.
Warto przypomnieć, że David Sanchez powrócił do McLarena z początkiem 2024 roku po odejściu z Ferrari. Miał objąć kluczową rolę w związku z licznymi przesunięciami w zespole technicznym. Ostatecznie jednak jego miejsce zajmie tymczasowo szef zespołu, Andrea Stella.
Potężna restrukturyzacja techniczna w McLarenie
Powrót Davida Sancheza do McLarena był związany z "potężną restrukturyzacją działu technicznego", jak określiła to sama ekipa. Celem zmian było bardziej efektywne rozłożenie obowiązków i podział głównej roli dyrektora technicznego na kilka gałęzi.
Dotychczasowy dyrektor techniczny, James Key, opuścił zespół, a jego obowiązki zostały podzielone między kilku specjalistów. Jednym z nich miał być właśnie Sanchez, który miał zająć się właśnie koncepcją i osiągami bolidu. Ostatecznie jednak jego zadania nieco różniły się od pierwotnych ustaleń.
Restrukturyzacja działu technicznego McLarena w 2024 roku
Przełom 2023 i 2024 roku przyniósł spore zmiany w wewnętrznej strukturze technicznej McLarena. Reorganizacja działów miała na celu przede wszystkim zwiększenie efektywności pracy inżynierów i doprowadzenie do lepszej integracji poszczególnych obszarów technicznych.
Kluczową decyzją było rozdzielenie głównej roli dyrektora technicznego na kilka specjalistycznych gałęzi. Dodatkowo zdecydowano się na zakontraktowanie nowych pracowników, w tym między innymi Davida Sancheza z Ferrari. Celem zmian było przyspieszenie rozwoju bolidu na sezon 2024.
„Wprowadziliśmy dużą reorganizację techniczną, aby uczynić zespół bardziej efektywnym i bardziej płynnym w integracji wszystkich obszarów działalności, od koncepcji po produkcję" - wyjaśnili przedstawiciele McLarena.
Jedną z konsekwencji restrukturyzacji było właśnie odejście Davida Sancheza z McLarena. Francuz objął tam stanowisko szefa ds. koncepcji i osiągów, jednak ostatecznie musiał opuścić brytyjski zespół po zaledwie trzech miesiącach.
Czytaj więcej: Nowe wrażenia Lando Norrisa po przejeździe MCL38 i pierwsze odczucia
Przyczyny odejścia Davida Sancheza z McLarena w 2024 roku
Nagłe odejście Davida Sancheza z McLarena po tak krótkim czasie zaskoczyło wielu obserwatorów. Szczególnie, że inżynier ten dopiero co dołączył do brytyjskiej stajni na początku 2024 roku w ramach wspomnianej już restrukturyzacji technicznej.
Sam Sanchez w swojej pożegnalnej wypowiedzi zasugerował, że przyczyną rozstania była rozbieżność między ustalonymi wcześniej obowiązkami a rzeczywistym zakresem zadań na nowym stanowisku. Nie miał wątpliwości, że rola szefa ds. koncepcji i osiągów bolidu różniła się nieco od pierwotnych uzgodnień.
- Stanowisko Davida Sancheza w McLarenie miało być inne, niż wcześniej zakładano
- Zakres obowiązków był inny niż ustalony przed dołączeniem do zespołu
- To miała być główna przyczyna jego odejścia po trzech miesiącach
W oficjalnym komunikacie pożegnalnym McLaren potwierdził "nową strukturę techniczną", co wiązało się z dalszymi zmianami w zakresie obowiązków inżynierów. Decyzja Sancheza stała się więc być może przymusowa w tym kontekście. Przeprowadzona reorganizacja nie była zgodna z jego oczekiwaniami.
Rob Marshall nowym głównym projektantem McLarena w 2024
Wyjście Davida Sancheza z McLarena zbiegło się z szeregiem innych ważnych zmian w strukturze technicznej zespołu. Zamiast Francuza główną rolą objął Rob Marshall, który został nowym głównym projektantem bolidu. To były spec Red Bulla, który od 2024 roku będzie odpowiadał za kluczowy dział w Woking.
Marshall został mianowany na stanowisko nowego głównego projektanta McLarena. Oznacza to, że będzie on nadzorował całościowo proces projektowania bolidu Formuły 1, począwszy od samego konceptu, aż po szczegółowe rozwiązania inżynieryjne i aerodynamiczne. To bardzo ważna i kluczowa rola w każdej ekipie F1.
Rob Marshall ma bardzo duże doświadczenie w tej branży, wcześniej pracował między innymi dla Red Bulla. Po odejściu z tego zespołu otrzymał propozycję z McLarena i postanowił się na nią zdecydować. Jego rola będzie niezwykle istotna dla brytyjskiej ekipy.
Nowa struktura zespołu technicznego McLarena w 2024 roku
Zmiany w McLarenie po odejściu Davida Sancheza nie ograniczyły się tylko do obsadzenia stanowiska głównego projektanta. Ogłoszono bowiem nową strukturę całego zespołu technicznego, która będzie obowiązywała w sezonie 2024.
Neil Houldey został mianowany na funkcję dyrektora technicznego ds. inżynierii. Z kolei Peter Prodromou utrzymał swoją dotychczasową rolę jako szef ds. aerodynamiki. Za tę kluczową gałąź odpowiadał już wcześniej w McLarenie.
Tymczasowo stanowisko dyrektora ds. osiągów, czyli to pierwotnie przypisane dla Davida Sancheza, zajmie szef zespołu - Andrea Stella. Będzie on pełnił te obowiązki do czasu znalezienia nowego specjalisty na tę pozycję.
Nowi liderzy techniczni w McLarenie
Zmiana struktury technicznej w McLarenie przyniosła więc kilku nowych liderów i przetasowania na kluczowych stanowiskach. Poza Robem Marshallem, pojawiły się także inne nowe nazwiska na czołowych pozycjach w brytyjskiej stajni Formuły 1.
Neil Houldey objął funkcję dyrektora technicznego ds. inżynierii. Będzie on nadzorował całą stronę inżynierską i mechaniczną zespołu. Z kolei Peter Prodromou zachował swojego dotychczasową rolę jako szef aerodynamików w McLarenie.
Andrea Stella tymczasowym szefem ds. osiągów w McLarenie
Jedno ze stanowisk zwolnionych przez Davida Sancheza przejął tymczasowo obecny szef zespołu McLarena, Andrea Stella. Włoch został dyrektorem ds. osiągów, przynajmniej na jakiś czas.
- Andrea Stella - szef zespołu McLarena
- Tymczasowo przejął rolę dyrektora ds. osiągów
- Obowiązki te miał pierwotnie pełnić David Sanchez
Ta sytuacja jest rozwiązaniem przejściowym. McLaren zapowiedział już poszukiwania nowego specjalisty na to stanowisko. Włoski menadżer będzie je pełnił tylko do czasu znalezienia następcy dla Davida Sancheza.
Na czele McLarena w sezonie 2024 pozostanie więc dobrze znany Andrea Stella. To on będzie nadzorował pracę nowego głównego projektanta Roba Marshalla oraz innych kluczowych działów technicznych. Zmiany w zespole były jednak dość rewolucyjne i drastyczne.
Podsumowanie
David Sanchez, francuski inżynier, dokonał zaskakującej zmiany pracy i opuścił zespół McLarena z F1 po zaledwie trzech miesiącach. Jego powrót do Woking był związany z reorganizacją techniczną, jednak zakres obowiązków na stanowisku szefa ds. koncepcji i osiągów różnił się od wcześniejszych ustaleń.
W wyniku tych wydarzeń, McLaren ogłosił wprowadzenie nowej struktury działu technicznego. Rob Marshall objął rolę głównego projektanta, Neil Houldey został dyrektorem technicznym ds. inżynierii, a Andrea Stella tymczasowo przejął obowiązki związane z osiągami bolidu. Była to rewolucyjna zmiana w zespole na zaledwie kilka miesięcy przed rozpoczęciem sezonu 2024.