Williams Racing to jeden z najsłynniejszych i najbardziej utytułowanych zespołów w historii Formuły 1. Drużyna z Grove może pochwalić się imponującymi osiągnięciami, w tym dziewięcioma tytułami mistrza świata kierowców i siedmioma tytułami mistrza konstruktorów. Sukcesy te nie byłyby możliwe bez wybitnych kierowców, którzy przez lata reprezentowali barwy Williamsa. Wśród nich znajdują się prawdziwe legendy motorsportu.
Sławni kierowcy Williamsa
Nigel Mansell
Jednym z najwybitniejszych kierowców w historii Williamsa był Brytyjczyk Nigel Mansell. Dołączył on do zespołu w 1985 roku i od razu odniósł z nim pierwsze zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Węgier. Lata 1986-1987 to pasmo sukcesów Mansella z Williamsem - w tym okresie aż 11 razy stawał na podium, odnosząc przy tym 6 zwycięstw. W 1992 roku w końcu zdobył upragniony tytuł mistrza świata. Był to jego jedyny tytuł w F1, ale za to wywalczony w imponującym stylu. Wygrał aż 9 z 16 wyścigów, bijąc rekord Ayrtona Senny. Dzięki temu stał się idolami kibiców, którzy pokochali go za agresywny i widowiskowy styl jazdy.
Alain Prost
Kolejnym wybitnym kierowcą Williamsa był Francuz Alain Prost. Czterokrotny już wtedy mistrz świata dołączył do brytyjskiej ekipy w 1993 roku. W wieku 38 lat nie stracił nic ze swoich umiejętności i w pierwszym sezonie w nowych barwach sięgnął po swój czwarty tytuł. Wygrał 7 z 16 wyścigów, a w pozostałych 9 stawał na podium. Tym samym udowodnił, że nadal jest w ścisłej czołówce i może rywalizować z młodszymi kierowcami. Jego precyzyjna, wyrachowana jazda idealnie pasowała do solidnych i szybkich bolidów Williamsa.
Damon Hill
Syn legendarnego Grahama Hilla również został mistrzem świata z Williamsem. Damon Hill dołączył do zespołu w 1993 roku jako partner Alaina Prosta. Początkowo nie odnosił spektakularnych sukcesów, ale konsekwentnie się rozwijał. W 1996 roku w końcu sięgnął po upragniony tytuł. Pomimo presji związanej z porównywaniem do ojca, Hill udowodnił, że potrafi osiągać sukcesy na najwyższym poziomie. Łącznie wygrał dla Williamsa 22 wyścigi, stając się kolejnym symbolem dominacji tego zespołu w latach 90.
Sukcesy Williamsa w Formule 1
9 tytułów mistrzowskich kierowców
Dzięki tak utalentowanym kierowcom, jak Nigel Mansell, Alain Prost czy Damon Hill, Williams zdominował Formułę 1 w latach 80. i 90. Łącznie kierowcy tego zespołu zdobyli aż 9 tytułów mistrza świata. Poza wspomnianą trójką, mistrzami z Williamsem zostali także Keke Rosberg, Nelson Piquet, Jacques Villeneuve i Alan Jones. Tylko Ferrari i McLaren mają na koncie więcej tytułów wśród kierowców. Williams przez lata potrafił znaleźć i rozwinąć prawdziwe talenty, które dominowały w F1.
7 tytułów mistrza konstruktorów
Oprócz tytułów dla kierowców, Williams zgarnął także 7 razy mistrzostwo konstruktorów. W latach 80. i 90. stworzył bolidy, które znacząco wyprzedzały konkurencję pod względem osiągów i niezawodności. Dzięki temu kierowcy Williamsa mogli regularnie walczyć o zwycięstwa i tytuły. Złota era zespołu to lata 1992-1997, kiedy przez 6 sezonów z rzędu sięgali po podwójne mistrzostwo. Świadczyło to o imponującej dominacji i potwierdzało pozycję Williamsa jako legendy F1.
114 zwycięstw w wyścigach
Kierowcy Williamsa łącznie triumfowali aż 114 razy w wyścigach Grand Prix. To trzeci najlepszy wynik w historii, po Ferrari i McLarenie. Nigel Mansell sam odniósł dla Williamsa 31 zwycięstw, Alain Prost - 20, a Damon Hill - 22. Pokazuje to, że najwięksi mistrzowie potrafili odnosić spektakularne sukcesy w barwach brytyjskiego zespołu.Williams przez dekady należał do ścisłej czołówki i regularnie walczył o zwycięstwa. Stąd imponująca liczba 114 wygranych wyścigów.
Williams jako brytyjska legenda Formuły 1
Założony przez sir Franka Williamsa
Williams Racing został założony w 1977 roku przez sir Franka Williamsa i Patricka Heada. Frank Williams jest uznawany za jedną z największych legend i najbarwniejszych postaci w historii Formuły 1. Pomimo tragicznego wypadku, który przykuł go do wózka inwalidzkiego, nadal kierował zespołem i poprowadził go do licznych sukcesów. Dzięki niemu Williams stał się jednym z symboli Brytyjczyków w F1.
Siedziba w Grove w Anglii
Od samego początku siedziba i fabryka Williamsa mieściła się w miejscowości Grove w Anglii. Tam powstawały kolejne generacje udanych bolidów, a zespół mógł liczyć na wsparcie rodzimych kibiców. Grove na stałe wpisało się do historii Formuły 1 jako synonim sukcesów Williamsa. Obecność w Wielkiej Brytanii z pewnością pomogła w budowaniu potęgi tego zespołu.
Barwy zespołu nawiązują do flagi Wielkiej Brytanii
Charakterystyczne barwy Williamsa od zawsze nawiązywały do kolorów flagi Zjednoczonego Królestwa - dominuje w nich granatowy, czerwony i biały. Podkreśla to brytyjski rodowód teamu i z pewnością przyczyniło się do większej popularności wśród kibiców z Wielkiej Brytanii. Williams jest dumą Albionu i przez lata udowadniał, że potrafi konkurować z włoskimi czy niemieckimi zespołami.
Kryzysy i problemy Williamsa
Wycofanie się sponsora tytularnego
Jednym z poważnych ciosów dla Williamsa było wycofanie się koncernu British American Tobacco jako sponsora tytularnego po sezonie 2005. Marka Lucky Strike wspierała zespół od 1997 roku, ale unijny zakaz reklamy wyrobów tytoniowych pozbawił Williams tego ważnego partnera. Odejście globalnej marki oznaczało ogromne problemy finansowe dla brytyjskiej ekipy.
Słabe wyniki w ostatnich latach
Kolejne lata przyniosły stopniowy regres formy Williamsa. Zespół utracił pozycję czołowego zespołu, a jego kierowcy regularnie zajmowali miejsca na końcu stawki. Od 2012 roku żaden kierowca Williamsa nie był w stanie wygrać wyścigu Grand Prix, co dobitnie pokazuje dramatyczny spadek formy. Brak sukcesów oznaczał kłopoty ze zdobyciem sponsorów.
Zmiany właścicieli i kadry zarządzającej
Frank Williams stopniowo wycofywał się z aktywnego zarządzania zespołem, a jego udziały przejęły kolejne podmioty. Od 2020 roku Williams Racing należy do amerykańskiej spółki inwestycyjnej Dorilton Capital. Zmieniał się także skład kadry zarządzającej, co nie sprzyjało stabilności zespołu. Williams stracił rodzinny, brytyjski charakter, co mogło się przełożyć na gorsze wyniki.
Williams dzisiaj i plany na przyszłość
Powrót do czołówki Formuły 1?
Po latach głębokiego kryzysu, Williams powoli zaczyna się podnosić. Choć wciąż daleko mu do czołówki, to w ostatnich sezonach zespół regularnie zdobywa punkty. Kibice z utęsknieniem czekają na powrót Williamsa do ścisłej czołówki i walki o podium. Wiele jednak zależy od kwestii budżetu i znalezienia utalentowanych kierowców.
Rozwój młodych talentów
Obecnie Williams stawia na młodych, perspektywicznych kierowców takich jak George Russell czy Alex Albon. Russell już kilkukrotnie pokazał, że stać go na walkę o czołowe lokaty, gdyby dysponował lepszym bolidem. Williams liczy, że uda mu się wychować nowego mistrza i odbudować potęgę zespołu. Kluczowe będzie odpowiednie wspieranie rozwoju młodych zawodników.
Poszukiwanie nowych inwestorów
Aby zapewnić Williamsowi większy budżet na rozwój, kluczowe jest pozyskanie nowych, potentnych sponsorów. Zespół cały czas poszukuje partnerów i inwestorów, którzy wspomogliby finansowo powrót do ścisłej czołówki F1. Bez solidnych wpływów trudno myśleć o rywalizacji z topowymi ekipami. Przyszłość Williamsa w dużej mierze zależy od kwestii finansowych.
Podsumowanie
Williams Racing to bez wątpienia jedna z największych legend w historii Formuły 1. W latach świetności zespół z Grove dominował w wyścigach, dzięki genialnym konstruktorom i utalentowanym kierowcom. Choć ostatnie sezony przyniosły głęboki kryzys, to Williams wciąż pozostaje marką rozpoznawalną na całym świecie i ma ogromne grono oddanych kibiców. Fani Formuły 1 z utęsknieniem czekają na powrót charakterystycznych biało-niebieskich bolidów do walki o najwyższe cele. Mając na uwadze bogatą historię i tradycje, trudno wyobrazić sobie stawkę F1 bez Williamsa. Teraz przed legendarną ekipą kolejne wyzwanie - udowodnić, że potrafi odbudować dawną potęgę.