Najlepsze momenty z historii Grand Prix Kanady

Najlepsze momenty z historii Grand Prix Kanady
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak21.09.2023 | 7 min.

Grand Prix Kanady to jeden z najbardziej widowiskowych i emocjonujących wyścigów w kalendarzu Formuły 1. Od debiutu w 1967 roku tor Gilles Villeneuve na wyspie Notre Dame w Montrealu na stałe wpisał się w historię mistrzostw, dostarczając kibicom wielu niezapomnianych momentów. W tym artykule przypominamy najważniejsze wydarzenia z przeszłości kanadyjskiej rundy Grand Prix.

Zwycięstwa legend

Triumf Villeneuve'a w 1978 roku

W 1978 roku tor Gilles Villeneuve debiutował w kalendarzu Formuły 1, a pierwszym zwycięzcą został Kanadyjczyk Gilles Villeneuve. Popularny kierowca Ferrari pokonał rodaka Alana Jonesa z Williamsa i wygrał przed własną publicznością, dając kibicom wspaniałe widowisko. Był to jego pierwszy triumf w karierze F1.

Sukces Mansella w 1992 roku

W 1992 roku Nigel Mansell zdominował sezon i sięgnął po tytuł mistrza świata. Brytyjczyk wygrał aż 9 z 16 wyścigów, w tym również na torze w Kanadzie. Kierowca Williamsa uzyskał pole position, ustanowił najszybsze okrążenie i prowadził od startu do mety. To była jedna z wielu błyskotliwych jazd Mansella w tym roku.

Dominacja Schumachera w latach 2002-2004

Michael Schumacher był niepokonany na Gilles Villeneuve w latach 2002-2004, wygrywając Grand Prix Kanady trzy razy z rzędu. Niemiec imponował prędkością Ferrari i perfekcyjnym prowadzeniem bolidu. Pomimo zaciętej rywalizacji z Williamsem i McLarenem zawsze meldował się na najwyższym stopniu podium, celebrując w towarzystwie licznych niemieckich kibiców.

Niespodziewani zwycięzcy

Pierwsze zwycięstwo Panisa w 1996 roku

W deszczowym wyścigu w 1996 roku niespodziewanym zwycięzcą został Olivier Panis z Ligiera. Kierowca startował dopiero z 14 pola, ale na mokrym torze okazał się bezkonkurencyjny. Wyprzedził rywali i sięgnął po premierowy triumf w karierze, choć jeździł słabym bolidem. Dla francuskiego zespołu Ligier było to jedyne zwycięstwo w historii.

Sukces Buttona w debiucie w 2000 roku

Jenson Button zaliczył znakomity debiut w Formule 1 w 2000 roku, kiedy sensacyjnie wygrał Grand Prix Kanady w deszczu. Brytyjczyk miał dopiero 20 lat, a mimo to pokonał doświadczonych rywali. To była ogromna niespodzianka, tym bardziej, że Button jeździł bolidem słabego zespołu Williams.

Sensacyjny triumf Kubicy w 2008 roku

W 2008 roku Robert Kubica jako pierwszy Polak wygrał wyścig Formuły 1, wygrywając Grand Prix Kanady. Kierowca BMW Sauber wykorzystał kolizję liderów Lewisa Hamiltona i Kimiego Raikkonena, awansował na pierwsze miejsce i już go nie oddał. Mimo presji utrzymał prowadzenie i sprawił sensację, wygrywając ze startu z drugiego rzędu.

Kontrowersyjne wyścigi

Karambol na starcie w 1998 roku

Wyścig w 1998 roku przeszedł do historii z powodu potężnego karambolu tuż po starcie. W kolizji brało udział aż 13 kierowców, w tym m.in. Schumacher, Irvine i Fisichella. Na szczęście nikt nie odniósł poważnych obrażeń, ale wyścig został przerwany na prawie godzinę. Ostatecznie wygrał Michael Schumacher po restarcie.

Awaria bolidu Raikkonena w 2005 roku

W 2005 roku Kimi Raikkonen miał już niemal pewne zwycięstwo, gdy na ostatnim okrążeniu jego bolid McLarena nagle się zepsuł. Fińczyk zjechał na pobocze z dymiącym silnikiem, a triumfował Fernando Alonso. Dla Raikkonena był to bolesny moment, stracił bowiem pewne 25 punktów do lidera mistrzostw.

Kolizja Vettela i Verstappena w 2018 roku

Sebastian Vettel i Max Verstappen stoczyli zacięty pojedynek o zwycięstwo w 2018 roku. Na 48 okrążeniu doszło jednak między nimi do kontaktu i obaj musieli się wycofać. Z karambolu cieszył się Hamilton, który awansował na pierwsze miejsce i wygrał. Incydent wywołał spore kontrowersje w padoku.

Emocjonujące pojedynki

Najlepsze momenty z historii Grand Prix Kanady

Rywalizacja Prosta i Senny w 1988 roku

Legendarny pojedynek stoczyli ze sobą w 1988 roku Alain Prost i Ayrton Senna. Obaj jechali McLarenem i rywalizowali o mistrzostwo świata. W Kanadzie stworzyli niesamowite widowisko, wyprzedzając się nawzajem kilkukrotnie. Ostatecznie minimalnie zwyciężył Prost po emocjonującej walce do ostatnich metrów.

Walka Häkkinena z Coulthardem w 1998 roku

W 1998 roku o zwycięstwo walczyli kierowcy McLarena - Mika Häkkinen i David Coulthard. Faworyzowany Szkot musiał jednak uznać wyższość swojego partnera z zespołu, Fina Häkkinena. Walka między nimi była zacięta od startu do mety. Obaj stworzyli świetne widowisko dla kibiców McLarena.

Starcie Hamiltona z Rosbergiem w 2014 roku

Lewis Hamilton i Nico Rosberg w 2014 roku jeździli tym samym Mercedesem i walczyli o tytuł mistrza świata. Ich rywalizacja była zacięta przez cały sezon, a w Kanadzie stoczyli wspaniały bój. Minimalnie triumfował Hamilton, ale Rosberg nie ustępował mu na krok, co zaowocowało wielkim widowiskiem.

Niesamowite finisze

Dogonienie Pereza przez Buttona w 2012 roku

Jenson Button w 2012 roku pokazał klasę na ostatnich okrążeniach, doganiając lidera Sergio Pereza. Brytyjczyk musiał odrobić ponad 5 sekund straty, co wydawało się niemożliwe. Jednak fenomenalna jazda i mistrzowskie wykorzystanie DRS pozwoliły mu na triumf w ostatniej chwili.

Miażdżące zwycięstwo Verstappena w 2022 roku

Max Verstappen nie pozostawił rywalom złudzeń w 2022 roku, dominując od startu do mety. Holender wygrał z przewagą ponad 7 sekund nad drugim Sainzem z Ferrari. To był pokaz siły mistrza świata, który kontrolował wyścig od początku do końca, nie dając rywalom najmniejszych szans.

Minimalna przewaga Raikkonena nad Alonsem w 2005 roku

Finisz wyścigu w 2005 roku przeszedł do historii. Kimi Raikkonen wyprzedził na ostatnim okrążeniu Fernando Alonso i wygrał zaledwie o 0,8 sekundy. Hiszpan z Renault nie zdołał odpierać ataków Raikkonena, który na finiszu przypuścił zwycięski szturm. Minimalna przewaga sprawiła, że ten pojedynek na długo zapadł w pamięć.

Kibicowskie święto

Atmosfera trybun i przyjazny klimat

Grand Prix Kanady przyciąga zawsze rzesze kibiców, którzy tworzą niepowtarzalną atmosferę. Fani z całego świata przyjeżdżają na wyspę Notre Dame, by wspierać ulubionych kierowców. Panuje przyjazny, piknikowy klimat. Kibice kibicują fair i szanują rywali - to prawdziwe święto motorsportu.

Unikalne położenie toru - wyspa Notre Dame

Tor Gilles Villeneuve ma wyjątkowe położenie na wyspie Notre Dame na rzece Św. Wawrzyńca. Otoczony jest wodą i zielenią, co tworzy malownicze tło dla wyścigów. Dodaje to uroku całemu weekendowi i sprawia, że kibice chętnie tu wracają. To jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów w kalendarzu F1.

Tradycja i historia wyścigów od 1967 roku

Montreal gości Formułę 1 od 1967 roku, kiedy odbyła się pierwsza edycja Grand Prix Kanady. Od tego czasu wyścig na stałe wpisał się w kalendarz mistrzostw, a fans doceniają jego bogatą tradycję. Przez ponad 50 lat tor na wyspie Notre Dame był świadkiem wielu historycznych momentów, które na trwale zapisały się w historii F1.

Podsumowanie

Przez ponad 50 lat historii Grand Prix Kanady fani Formuły 1 mogli doświadczyć wielu niezapomnianych momentów. Od zwycięstw legendarnych kierowców, przez niespodziewane rozstrzygnięcia, emocjonujące pojedynki, kontrowersyjne wyścigi, aż po dramatyczne finisze. Wyścig na wyspie Notre Dame to prawdziwe święto dla kibiców, którzy tworzą niepowtarzalną atmosferę. Kanadyjska runda na stałe wpisała się w kalendarz F1 i przyciąga fanów z całego świata swą tradycją i unikalnym charakterem. Z pewnością jeszcze nie raz dostarczy wielu sportowych emocji.

Najczęściej zadawane pytania

Pierwsze Grand Prix Kanady miało miejsce w 1967 roku. Od tamtej pory odbywa się nieprzerwanie co roku.

Najwięcej zwycięstw odniósł Michael Schumacher - aż 7 triumfów w latach 1994-2004.

Najwięcej pole position zdobył Lewis Hamilton - 6 razy w latach 2007-2017.

Najbardziej utytułowaną ekipą jest Ferrari z 12 zwycięstwami od 1970 do 2004 roku.

Tor Gilles Villeneuve znajduje się na wyspie Notre Dame na rzece Św. Wawrzyńca w Montrealu.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Williams przerażony decyzją organizatorów Grand Prix w Miami
  3. F1 zatwierdziła nowy harmonogram weekendów sprinterskich
  4. Formuła 1 a nowe technologie: Elektryczne bolidy w przyszłości?
  5. Czy Formuła 1 jest naprawdę sportem ekstremalnym?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 5.00 Liczba głosów: 1

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły