Zespół Alpine F1: Historia i osiągnięcia

Zespół Alpine F1: Historia i osiągnięcia
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak21.09.2023 | 7 min.

Zespół Alpine F1 to jedna z najbardziej utytułowanych ekip w historii Formuły 1. Od debiutu w 1977 roku zespół przeszedł wiele zmian, ale zawsze pozostawał w czołówce stawki. W tym artykule przybliżymy dokładnie historię i największe osiągnięcia tego francuskiego zespołu.

Historia powstania zespołu Alpine F1

Utworzenie zespołu Renault F1

Początki zespołu Alpine sięgają 1977 roku, kiedy to francuski koncern Renault postanowił zaangażować się w Formułę 1. Utworzono wówczas zespół Renault F1, który zadebiutował w sezonie 1977 z kierowcami Jeanem-Pierre Jabouille i René Arnoux. W pierwszych latach startów zespół borykał się z problemami niezawodności, ale już w 1979 roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo dzięki Jabouille w Grand Prix Francji.

Przejęcie zespołu przez Lotus F1

W latach 80. i na początku 90. zespół Renault odnosił niezłe sukcesy, ale w 1997 roku francuski koncern zdecydował się wycofać z F1. Jednak już w 2002 roku Renault wróciło do F1, przejmując zespół Benetton. Odtąd ekipa występowała pod nazwą Renault F1 Team. W sezonie 2005 i 2006 Renault zdominowało stawkę, zdobywając tytuły mistrza świata konstruktorów i kierowców.

Powrót do nazwy Renault F1 Team

W 2011 roku Renault sprzedało większościowy pakiet akcji zespołu firmie Lotus Cars, która zmieniła nazwę na Lotus F1 Team. Jednak już w 2016 roku Renault odkupiło udziały i przywróciło historyczną nazwę Renault F1 Team. Od 2021 roku ekipa występuje pod marką Alpine, będącą sportową dywizją Renault.

Największe sukcesy zespołu w Formule 1

Mistrzostwa konstruktorów w 2005 i 2006 roku

Bez wątpienia największe sukcesy w historii zespołu Alpine to tytuły mistrza świata konstruktorów zdobyte w sezonach 2005 i 2006. W obu przypadkach kierowcami zespołu byli Fernando Alonso i Giancarlo Fisichella. Hiszpan dwukrotnie sięgał także po tytuł mistrza świata kierowców.

Mistrzostwa kierowców z Fernando Alonso w 2005 i 2006

Fernando Alonso do dziś pozostaje najbardziej utytułowanym kierowcą w historii zespołu Alpine. Hiszpan sięgnął z francuską ekipą po 2 tytuły mistrza świata w sezonach 2005 i 2006. Łącznie odniósł 15 zwycięstw dla Renault, co czyni go najskuteczniejszym kierowcą w barwach tego zespołu.

Zwycięstwa w Grand Prix

Łącznie w swojej historii zespół Alpine odniósł 35 zwycięstw w Grand Prix Formuły 1. Oprócz Alonso, wygrywali dla francuskiej ekipy m.in. Michael Schumacher, Jarno Trulli, Jenson Button czy Daniel Ricciardo. Najlepszy pod tym względem był 2005 rok, gdy Renault aż 8 razy stawało na najwyższym stopniu podium.

Kierowcy zespołu Alpine F1 na przestrzeni lat

Fernando Alonso i jego sukcesy

Jak już wspomniano, największe sukcesy w barwach Alpine odnosił Fernando Alonso. Hiszpan ścigał się dla francuskiej ekipy w latach 2002-2006 i ponownie w sezonach 2008-2009. Zdobył 2 tytuły mistrza świata i odniósł 15 zwycięstw w Grand Prix. Do dziś pozostaje najwybitniejszym kierowcą w historii zespołu.

Daniel Ricciardo i Nico Hülkenberg

W latach 2016-2018 głównymi kierowcami Renault byli Daniel Ricciardo i Nico Hülkenberg. Australijczyk odniósł dla francuskiej ekipy 7 zwycięstw, w tym 1-2 w Grand Prix Monako w 2018 roku. Niemiec nigdy nie wygrał dla Renault, ale solidnie punktował, przyczyniając się do 4. miejsca zespołu w mistrzostwach świata konstruktorów.

Esteban Ocon i obecni kierowcy

Od 2019 roku liderem zespołu Alpine jest Esteban Ocon. Francuz jak na razie nie odniósł zwycięstwa, ale regularnie zdobywa punkty i plasuje się w czołówce stawki. Od 2021 roku jego partnerem jest Fernando Alonso, który powrócił do francuskiego zespołu po ponad 10 latach przerwy.

Inżynierowie i projektanci samochodów Alpine

Adrian Newey i jego wkład w sukcesy

Jednym z głównych autorów sukcesów Renault w latach 2005-2006 był brytyjski inżynier Adrian Newey. To właśnie on zaprojektował rewolucyjne silniki i nadwozia, które pozwoliły Alpine zdominować rywalizację. Newey słynie z genialnych, acz kontrowersyjnych konstrukcji.

Odejście Neweya i zmiany w zespole

Newey odszedł z Renault w 2006 roku do Red Bulla. Od tego momentu francuski zespół nie odnosił już tak spektakularnych sukcesów jak za czasów Brytyjczyka. Kolejni inżynierowie starali się kontynuować jego dzieło, ale żaden nie dorównał geniuszowi Neweya.

Obecny zespół inżynierów i projektantów

Obecnie liderem technicznym zespołu Alpine jest Francuz Pat Fry, który wcześniej pracował m.in. dla McLarena. Wspierają go tacy fachowcy jak Marcin Budkowski czy Davide Brivio. Zespół cały czas rozwija nowatorskie rozwiązania aerodynamiczne i silnikowe. Celem jest powrót do czołówki Formuły 1.

Barwy i charakterystyczne elementy samochodów Alpine

Tradycyjne kolory zespołu - żółty i niebieski

Od zawsze charakterystycznymi barwami zespołu Alpine były żółty i niebieski. Pochodzą one z flagi francuskiego regionu Alpy Nadmorskie, z którego wywodzi się marka Alpine. Zestawienie tych kolorów stało się znakiem rozpoznawczym francuskiej ekipy.

Ewolucja malowania bolidów na przestrzeni lat

Oczywiście na przestrzeni lat malowanie bolidów Alpine ewoluowało, ale zawsze opierało się na żółtym i niebieskim. Czasami pojawiały się dodatkowe akcenty, np. czerwony sponsor Total w latach 2016-2020. Jednak układ kolorystyczny pozostał niezmienny i rozpoznawalny.

Loga i grafiki zewnętrzne samochodów

Stałym elementem samochodów Alpine są charakterystyczne, duże loga Renault oraz Alpine na bolidach. Pojawiają się też mniejsze logotypy sponsorów oraz francuska flaga. Zewnętrzna grafika jest ascetyczna, by nie rozpraszać uwagi kibiców od głównych barw zespołu.

Sponsoring i partnerzy technologiczni Alpine F1

Renault jako główny sponsor tytularny

Głównym sponsorem zespołu od zawsze pozostaje koncern Renault. Francuski producent samochodów jest nie tylko tytularnym sponsorem, ale też dostarcza jednostki napędowe. Logo Renault zajmuje centralne miejsce na bolidach.

Pozostałe marki sponsorskie na przestrzeni lat

Na przestrzeni lat na bolidach Alpine pojawiały się loga takich marek jak Elf, Mild Seven, ING czy Lotus. Obecnie stałymi sponsorami są m.in. Castrol, Microsoft, Bell & Ross czy AMD. Firmy te wspierają zespół finansowo i technologicznie.

Obecni partnerzy technologiczni zespołu

Alpine na co dzień współpracuje z wieloma firmami technologicznymi. Oprócz wspomnianych AMD i Microsoft, są to m.in. Altran, Siemens, Pirelli, Akebono czy EMC. Dzięki temu zespół ma dostęp do innowacyjnych rozwiązań z wielu dziedzin.

Podsumowanie

Historia zespołu Alpine to pasmo wzlotów i upadków, ale przede wszystkim wielkich sukcesów. Dwie dekady dominacji w latach 70. i na początku XXI wieku zapisały francuską ekipę złotymi zgłoskami w kronikach Formuły 1. Choć obecnie Alpine nie walczy o mistrzostwa, wciąż pozostaje jedną z najbardziej utytułowanych ekip w historii. Z pewnością kibice mogą spodziewać się kolejnych zwycięstw i tytułów w wykonaniu tego legendarn ego zespołu.

Najczęściej zadawane pytania

Od początku istnienia charakterystycznymi kolorami Alpine są żółty i niebieski.

Aktualnymi kierowcami Alpine są Fernando Alonso i Esteban Ocon.

Największe sukcesy Alpine osiągnęło w sezonach 2005 i 2006, kiedy zdobyło tytuły mistrza świata konstruktorów i kierowców.

Za sukcesy w latach 2005-2006 w dużej mierze odpowiadał Adrian Newey, legendarny projektant brytyjski.

Alpine od początku było projektem francuskiego koncernu motoryzacyjnego Renault.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Formuła 1 a nowe technologie: Elektryczne bolidy w przyszłości?
  3. Czy Formuła 1 jest naprawdę sportem ekstremalnym?
  4. Kierowcy AlphaTauri: Ich rola w rozwoju zespołu
  5. Formuła 1 a globalna ekspansja: Nowe tory wyścigowe
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły