Najlepsze momenty z historii Grand Prix Włoch

Najlepsze momenty z historii Grand Prix Włoch
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak21.09.2023 | 7 min.

Spośród wszystkich wyścigów Formuły 1, niewiele może równać się z legendą, jaką jest Grand Prix Włoch. To jeden z najstarszych i najsłynniejszych torów w kalendarzu, który gości kierowców od 1950 roku. Przez ponad 70 lat historii, Monza dostarczyła kibicom niezliczone ilości niezapomnianych momentów. Od zaciętej rywalizacji o zwycięstwo i tytuł mistrzowski, poprzez rekordowe okrążenia, aż po przerażające kraksy. Które z tych wydarzeń na stałe zapisały się w pamięci fanów tego sportu?

Niezapomniane zwycięstwa kierowców

Triumf Schumachera w Ferrari w Monzy w 2000 roku

Jednym z najbardziej pamiętnych zwycięstw w historii Włoch jest triumf Michaela Schumachera w 2000 roku. Niemiec jechał wtedy pierwszy sezon w Ferrari i wypełnił marzenia kibiców Scuderii o zwycięstwie swojego kierowcy na domowym torze. Schumacher wyprzedził swojego brata Ralfa z Williamsa i przypieczętował zwycięstwo spektakularnym ścięciem zakrętu Parabolica. Entuzjazm włoskich fanów na trybunach był nie do opisania.

Hamilton wygrywa po pasjonującej walce z Vettelem w 2018

Do wielkich pojedynków przeszła również edycja Grand Prix z 2018 roku. Lewis Hamilton w Mercedesie stoczył zaciętą walkę z Sebastianem Vettelem w Ferrari. Obaj wymieniali się pozycją lidera, aż w końcu to Hamilton zdołał wyprzedzić Vettela i utrzymać prowadzenie do mety. Emocje sięgały zenitu, a po zwycięstwie Hamilton padł ze zmęczenia przy swoim samochodzie.

Pierwsze zwycięstwo Ricciardo w Formule 1 w Monzie w 2014 roku

Rok 2014 przyniósł pierwsze zwycięstwo w karierze dla Daniela Ricciardo. Australijczyk w Red Bullu niespodziewanie pokonał faworyzowanych kierowców Mercedesa i Ferrari. Ricciardo wykorzystał błędy rywali i objął prowadzenie, którego nie oddał do samej mety. Mimo deszczu, kibice szaleli z radości, widząc nową gwiazdę na najwyższym stopniu. Dla Ricciardo był to początek pasma sukcesów.

Walka o mistrzostwo na Monzy

Pojedynek Prosta z Senna o tytuł w 1988 roku

Jednym z kluczowych momentów walki o tytuł mistrza świata Formuły 1 był pojedynek między Ayrtonem Senną a Alem Prostem w 1988 roku. Obaj przyszli do Włoch z tą samą liczbą punktów. Wyścig zakończył się kolizją na pierwszym zakręcie, co przesądziło o losach mistrzostwa na korzyść Senny. Do dziś wzbudza kontrowersje, który z kierowców ponosił winę za wypadek.

Alonzo pokonuje Schumachera w 2006 i zbliża się do tytułu

W sezonie 2006 to Fernando Alonso był głównym rywalem Michaela Schumachera w walce o tytuł. Hiszpan wygrał kwalifikacje, a następnie kontrolował wyścig i pokonał Niemca. Dzięki zwycięstwu zmniejszył stratę punktową przed decydującymi wyścigami. Ostatecznie to właśnie Alonso zdobył mistrzostwo, kończąc erę dominacji Schumachera.

Ferrari ratuje marzenia o mistrzostwie dla Schumachera w 1998

Rok wcześniej, w 1998, to Schumacher potrzebował zwycięstwa w Monzy, by ratować marzenia o tytule. Zespół Ferrari zastosował genialną taktykę z dwoma pit stopami i dzięki temu Niemiec wyprzedził lidera, Hakkinena. Ferrari poniosło ogromne ryzyko strategiczne, ale się opłaciło, bo Schumacher odzyskał szanse na mistrzostwo i ostatecznie je zdobył.

Najszybsze okrążenia w historii

Rekord Kubicy z kwalifikacji w 2008 roku

W 2008 roku Robert Kubica popisał się najszybszym okrążeniem w historii toru Monza. Polak w BMW-Sauber uzyskał czas 1:21.595 podczas kwalifikacji. Był to rekordowy czas, który przetrwał aż do 2016 roku. Kubica udowodnił, że potrafi poskromić mocnego bolida i pokonać konkurencję.

Villeneuve ustanawia rekord okrążenia w 1979 roku

Wcześniejszy rekord Monzy należał do Gilles'a Villeneuve'a z Ferrari. W 1979 roku Kanadyjczyk uzyskał czas 1:22.582 i był to najlepszy wynik przez kolejne 29 lat. Villeneuve słynął z agresywnej, widowiskowej jazdy. Jego rekordowe okrążenie do dziś uchodzi za jedno z najbardziej spektakularnych w historii Monzy.

Szybkie okrążenie Barrichello z 2004 roku

Warto też wspomnieć o rekordowym okrążeniu Rubensa Barrichello z 2004 roku. Brazylijczyk w Ferrari osiągnął czas 1:21.046, wyprzedzając swojego partnera z zespołu - Michaela Schumachera. Barrichello udowodnił, że potrafi jeździć równie szybko, co sam mistrz świata F1.

Największe karambolage

Najlepsze momenty z historii Grand Prix Włoch

Masowa kolizja na starcie wyścigu w Monzy w 1998 roku

Jednym z najbardziej chaotycznych startów w historii Monzy był ten z 1998 roku. David Coulthard zwolnił przed metą, co zaskoczyło jadących za nim kierowców. W efekcie doszło do masowego karambolu, w którym ucierpiało aż 13 samochodów. Wyścig został przerwany, a kibice zamarli, widząc ogrom zniszczeń na torze.

Groźny wypadek Piqueta i Patrese w 1991 roku

Do przerażającego wypadku doszło w 1991 roku, gdy Nelson Piquet uderzył w tył Williamsa Riccardo Patrese na prostej start/meta. Bolid Piqueta wręcz wzbił się w powietrze nad Williamsem. Na szczęście kierowcom nic poważnego się nie stało, ale widok był naprawdę dramatyczny dla kibiców.

Karambolage eliminujący Schumachera i Hamiltona w 2014

Do kolizji, która zaważyła na losach wyścigu, doszło także w 2014 roku. Faworyci do zwycięstwa, Hamilton i Schumacher, zderzyli się po starcie i musieli wycofać z rywalizacji. Otworzyło to drogę do historycznego triumfu dla Daniela Ricciardo. Kibice największych gwiazd byli rozczarowani.

Najbardziej dramatyczne wypadki

Potężny wypadek Leclerca w Parabolice w 2020 roku

Do przerażającego wypadku doszło w Parabolice w 2020 roku. Charles Leclerc w Ferrari stracił panowanie nad samochodem i uderzył w bandę z ogromną siłą. Monopost Ferrari rozpadł się na kawałki. Na szczęście Leclerc wyszedł z tego bez szwanku, ale widok był szokujący.

Kubica uderza w barierę i doznaje poważnych obrażeń w 2007

Jednym z najbardziej dramatycznych momentów był wypadek Roberta Kubicy w 2007 roku. Polak uderzył z dużą prędkością w barierę bezpośrednio przed swoim boksem. Doznał poważnych obrażeń ręki, które zagroziły jego karierze. Kubica na szczęście wrócił do ścigania, ale tamten wypadek wstrząsnął całym światem F1.

Stroll rozbija bolid w kwalifikacjach i ląduje na ogrodzeniu w 2018

Groźnie wyglądała również kraksa Lance'a Strolla w kwalifikacjach w 2018 roku. Kanadyjczyk uderzył w bandę, a jego bolid wyleciał w powietrze i zawisł na ogrodzeniu toru. Na szczęście Strollowi nic poważnego się nie stało, ale widok jego samochodu zawieszonego nad torem na długo zapadł w pamięć kibiców.

Te i wiele innych dramatycznych oraz emocjonujących momentów sprawiają, że Grand Prix Włoch na stałe wpisało się do historii Formuły 1. Kibice co roku z zapartym tchem obserwują wydarzenia na legendarnej Monzy, która wciąż dostarcza niezapomnianych emocji. Które z wyścigów przyniosą kolejne zwroty akcji i na zawsze zapadną w pamięć fanów tego sportu?

Podsumowanie

Monza to jeden z najbardziej kultowych torów w kalendarzu Formuły 1. Przez dekady dostarczyła kibicom niezapomnianych momentów, które na trwałe wpisały się w historię tego sportu. Od zaciętych pojedynków o zwycięstwo i tytuł mistrza świata, poprzez wyczyny kierowców bijących rekordy okrążeń, aż po dramatyczne wypadki. Monza to tor, który wciąż generuje emocje i zaskakuje fanów nowymi zwrotami akcji. Które z nadchodzących wyścigów przejdą do legendy Grand Prix Włoch? Przekonamy się niebawem!

Najczęściej zadawane pytania

Do historycznych zwycięstw należą m.in. triumfy Schumachera w 2000 roku, Hamiltona w 2018 czy debiutanckie zwycięstwo Ricciardo w 2014 roku.

Legendarny był pojedynek Prost vs Senna w 1988 roku oraz walka Schumachera z Alonsem w 2006 o tytuł mistrza świata F1.

Wśród rekordzistów są Kubica (2008), Villeneuve (1979) i Barrichello (2004). Ich czasy należą do najlepszych w historii toru.

Masowa kolizja w 1998 roku, wypadek Piqueta i Patrese w 1991 czy karambol Schumachera z Hamiltonem w 2014 roku.

To m.in. kraksy Leclerca, Kubicy czy Strolla. Na szczęście obyło się bez ofiar śmiertelnych, ale widoki były przerażające.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Williams przerażony decyzją organizatorów Grand Prix w Miami
  3. F1 zatwierdziła nowy harmonogram weekendów sprinterskich
  4. Formuła 1 a nowe technologie: Elektryczne bolidy w przyszłości?
  5. Czy Formuła 1 jest naprawdę sportem ekstremalnym?
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły