Sylwetka Davida Coultharda: Kariera i sukcesy

thumbnail
author-image

Ignacy Nowak

18.09.2023 | 9 min.

David Coulthard to jeden z najwybitniejszych kierowców w historii Formuły 1. W swojej długiej, bo trwającej aż 15 sezonów karierze, Szkot zdołał odnieść 13 zwycięstw wyścigowych, 62 razy stawał na podium i zdobył łącznie 535 punktów w Mistrzostwach Świata F1. Choć nigdy nie zdobył tytułu mistrzowskiego, z powodzeniem rywalizował z takimi tuzami jak Michael Schumacher, Mika Häkkinen czy Fernando Alonso. Jego barwne losy na torach całego świata budziły zainteresowanie i emocje kibiców przez wiele lat.

Początki kariery w Formule 1

David Coulthard rozpoczął swoją przygodę z motorsportem bardzo wcześnie, bo już jako 11-latek, kiedy to zaczął ścigać się kartingach. W 1988 roku został mistrzem Szkocji w tej dyscyplinie. Rok później przeszedł do bardziej wymagających jednomiejscowych samochodów wyścigowych, debiutując w Brytyjskiej Formule Ford. Szybko okazało się, że ma nieprzeciętny talent i już w debiutanckim sezonie został wicemistrzem tej serii. W 1990 roku awansował do Brytyjskiej Formuły 3, a dwa lata później przeniósł się do Europejskiej Formuły 3000. Tam z miejsca zaczął odnosić sukcesy, wygrywając 3 wyścigi i zajmując 3. miejsce w klasyfikacji generalnej w swoim debiutanckim sezonie. Wyniki Szkota zwróciły uwagę szefów zespołów Formuły 1, którzy dostrzegli w nim ogromny talent. W 1994 roku David zadebiutował więc w królewskiej serii wyścigów samochodowych w barwach Williamsa.

Lata w zespole Williams (1994-1995)

Debiut w F1

Coulthard dołączył do stajni Williams w roli kierowcy testowego. W Grand Prix Hiszpanii, po zwolnieniu Nicoli Lariniego, David zadebiutował jednak w wyścigu i od razu zapunktował, zajmując drugie miejsce! Był to znakomity wynik, biorąc pod uwagę, że Szkot dopiero uczył się bolida Williams FW16. Coulthard szybko udowodnił, że na debiutanckie podium trafił nie przez przypadek. W kolejnych wyścigach regularnie punktował, kończąc sezon z dorobkiem aż 18 oczek. Zajął wysokie, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej, ustępując jedynie dwóm kierowcom Williamsa - mistrzowi świata Damonowi Hill'owi i Ayrtonowi Sennie.

Pierwsze podium

Sezon 1995 był dla Coultharda drugim z rzędu w Williamsie. Tym razem Szkot miał już status etatowego kierowcy u boku mistrza świata - Damona Hilla. David z miejsca pokazał, że może powalczyć o najwyższe cele. Już w Grand Prix Brazylii stanął na podium, zajmując 2. miejsce. Łącznie w tamtym sezonie Coulthard 10 razy meldował się w czołowej trójce wyścigu. Jego najlepszym wynikiem było 2. miejsce podczas Grand Prix Portugalii. Ostatecznie w klasyfikacji generalnej zajął 3. pozycję. Williams zdominował wtedy rywalizację, sięgając po dublet - mistrzostwo powędrowało do Hilla, a wicemistrzem został inny kierowca brytyjskiej ekipy - David Coulthard.

Walka o mistrzostwo

Sezon 1995 pokazał, że Szkot ma ogromny talent, który w odpowiednim samochodzie pozwoli mu powalczyć o mistrzowski tytuł. Niestety, po zakończeniu tamtego roku Williams zdecydował się nie przedłużać kontraktu z Coulthardem. W jego miejsce zatrudniono Jacques'a Villeneuve'a. David musiał szukać dla siebie nowego zespołu. Znalazł go w postaci McLarena, który z miejsca dał mu samochód zdolny do walki o zwycięstwa i tytuł mistrza świata.

Przejście do McLarena (1996-2004)

Pierwsze zwycięstwo

Przejście do McLarena okazało się strzałem w dziesiątkę. Już w debiutanckim wyścigu dla brytyjskiej ekipy, podczas Grand Prix Australii na torze w Melbourne, Coulthard sięgnął po swoje premierowe zwycięstwo w F1. W całym sezonie 1996 aż 8 razy stawał na podium, ale tytuł przegrał z Damonem Hillem. Rok 1997 był jeszcze lepszy w wykonaniu Szkota - odniósł 2 zwycięstwa i 4 razy startował z pole position. Niestety, przegrał rywalizację o mistrzostwo z Miką Häkkinenem, swoim partnerem z zespołu McLarena.

Rywalizacja z Miką Häkkinenem

Lata 1998-2001 to pasmo sukcesów McLarena, który zdominował rywalizację w Formule 1. David Coulthard odegrał kluczową rolę w tych zwycięstwach, stając się etatowym kierowcą brytyjskiego zespołu. Niestety, w bezpośrednich pojedynkach o mistrzostwo musiał uznać wyższość swojego partnera - Miki Häkkinena. To właśnie Fin dwukrotnie - w sezonach 1998 i 1999 - sięgał po tytuły mistrza świata. Coulthard za każdym razem plasował się na 2. pozycji w klasyfikacji generalnej. Mimo tego Szkot w tamtym okresie odniósł wiele spektakularnych zwycięstw, między innymi w Grand Prix Wielkiej Brytanii w 1998 i 1999 roku. W 2000 roku David po raz trzeci z rzędu wywalczył tytuł wicemistrza świata, a rok później powtórzył ten wynik.

Tytuł wicemistrza świata

Lata 2002-2004 to schyłek ery McLarena i końcowy etap kariery Coultharda w tym zespole. W 2002 roku Szkot po raz czwarty w karierze sięgnął po tytuł wicemistrza świata, ustępując tylko Michaelowi Schumacherowi z Ferrari. Rok później David po raz ostatni stanął na najwyższym stopniu podium, wygrywając wyścig o Grand Prix Australii. W sezonie 2004, po 9 latach współpracy, Coulthard pożegnał się z McLarenem. Łącznie w latach 1996-2004 odniósł 12 zwycięstw dla brytyjskiej ekipy.

Ostatnie lata w Red Bull Racing (2005-2008)

Zmiana barw i nowe wyzwania

Od sezonu 2005 David Coulthard reprezentował barwy Red Bull Racing. Był to zupełnie nowy rozdział w jego karierze, gdyż Red Bull dopiero raczkował w Formule 1. Coulthard miał pomóc w rozwoju młodego zespołu. Niestety, bolidy konstrukcji Adriana Neweya okazywały się zbyt awaryjne, by myśleć o powalczeniu o czołowe lokaty. Mimo to Szkot regularnie zdobywał punkty, plasując się w środku stawki albo tuż za podium. Najlepszym wynikiem w barwach Red Bulla było 2. miejsce podczas deszczowego Grand Prix Monako w 2008 roku.

Sukcesy zespołowe

Choć sam Coulthard nie walczył już o najwyższe cele indywidualne, odegrał kluczową rolę w rozwoju młodego zespołu Red Bull Racing. Jego doświadczenie pomogło dopracować bolid, tak by w końcu zaczął regularnie punktować i walczyć o podium. W sezonie 2006 David wraz ze swoim partnerem Christianem Kleinsem zajął 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, co było najlepszym wynikiem w historii Red Bulla. Rok później ekipa powtórzyła ten sukces. Te wyniki dały solidne fundamenty pod przyszłe mistrzostwa zespołu w kolejnych latach.

Pożegnanie z Formułą 1

Sezon 2008 był ostatnim dla Coultharda w Formule 1. W wieku 37 lat zdecydował się zakończyć karierę po 15 sezonach startów w F1. Jego ostatni wyścig miał miejsce 2 listopada 2008 roku, podczas Grand Prix Brazylii na legendarnej Interlagos. David pożegnał się z kibicami, kończąc swój 246. wyścig na 9. pozycji. Łącznie w latach 1994-2008 Coulthard startował w 246 Grand Prix, odnosząc 13 zwycięstw i stając na podium 62 razy. Zdobył 535 punktów, choć nigdy nie zdołał zdobyć upragnionego tytułu mistrza świata.

Dziedzictwo i rekordy

Najlepszy kierowca bez tytułu mistrza świata?

Mimo braku mistrzowskiej korony, David Coulthard zapisał się złotymi zgłoskami w historii Formuły 1. Pod względem liczby wygranych wyścigów (13) plasuje się w czołówce najlepszych kierowców w historii. Ponadto aż 62 razy stawał na podium. Tylko Michael Schumacher i Lewis Hamilton mają więcej "trzecich miejsc" od Szkota. Dla wielu ekspertów i kibiców Coulthard jest najlepszym kierowcą w historii, który nigdy nie zdobył tytułu. Z pewnością zasłużył na miano legendy Formuły 1.

Popularność i marka DC

Coulthard cieszył się sporą popularnością nie tylko na torach wyścigowych, ale również poza nimi. Jego charakterystyczny image, zadziorny uśmiech i cięte riposty podczas wywiadów przysporzyły mu wielu fanów. Szkot stał się prawdziwą gwiazdą motorsportu, a skrót DC był jednym z najbardziej rozpoznawalnych "brandów" w Formule 1. Po zakończeniu kariery wyścigowej Coulthard wykorzystał swój wizerunek do budowania osobistego imperium biznesowego. Z powodzeniem inwestuje w nieruchomości, gastronomię, a nawet modę.

Podbijanie nowych dyscyplin sportu

Choć David zakończył już karierę w Formule 1, wciąż pozostaje aktywny sportowo. Pożegnanie z F1 nie oznaczało końca przygody z szybką jazdą. Coulthard z powodzeniem startuje obecnie w wyścigach samochodów turystycznych DTM. Co więcej, Szkot znalazł nową pasję w postaci rajdów. W 2013 roku zadebiutował w Rajdzie Monte Carlo, rok później wystartował w legendarnym Rajdzie Dakar. Udział w tych wymagających rajdach terenowych pokazuje, że Coulthard wciąż dysponuje znakomitymi umiejętnościami za kierownicą.

Życie poza torem wyścigowym

Kariera ekspercka i medialna

Po zakończeniu kariery wyścigowej Coulthard pozostał aktywny zawodowo, tym razem jednak po drugiej stronie kamer i mikrofonów. Już od 2009 roku Szkot pełni rolę eksperta w stacji BBC, komentując wyścigi Formuły 1. Dzieli się swoją ogromną wiedzą i doświ

Podsumowanie

Kariera Davida Coultharda to fenomen na skalę światową. Szkot na zawsze zapisał się w historii Formuły 1, mimo że nigdy nie zdobył upragnionego tytułu mistrza świata. Przez 15 sezonów elektryzował kibiców na torach całego świata, odnosząc 13 zwycięstw wyścigowych. Po zakończeniu kariery wyścigowej pozostał aktywny zawodowo, dzieląc się swoim ogromnym doświadczeniem jako ekspert telewizyjny. Coulthard to prawdziwa legenda motorsportu, która na zawsze pozostanie w sercach fanów szybkiej jazdy.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie sukcesy odniósł David Coulthard w Formule 1?

W swojej 15-letniej karierze w F1 Coulthard odniósł 13 zwycięstw wyścigowych i aż 62 razy stawał na podium. Czterokrotnie zdobywał tytuł wicemistrza świata (1995, 1996, 2000, 2001). Łącznie zgromadził 535 punktów.

Dlaczego nigdy nie został mistrzem świata?

Najbliżej tytułu był w latach 1995-2001, kiedy jeździł dla czołowego McLarena. Niestety, w bezpośrednich pojedynkach o mistrzostwo przegrywał z partnerami z zespołu - najpierw z Miką Häkkinenem, później z Michaelem Schumacherem.

W jakich zespołach startował w F1?

Karierę rozpoczynał w Williamsie (1994-1995), następnie przeszedł do McLarena (1996-2004), gdzie odniósł największe sukcesy. Ostatnie lata spędził w Red Bull Racing (2005-2008).

Co robi obecnie David Coulthard?

Od 2009 roku pracuje jako ekspert telewizyjny, komentując wyścigi F1. Poza tym bardzo aktywnie udziela się w rajdach samochodowych, startując m.in. Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Dakar.

Dlaczego uważany jest za legendę F1?

Pomimo braku tytułu mistrza świata, jego osiągnięcia zaliczają go do grona najwybitniejszych kierowców w historii. Zdobył wielką popularność zarówno na torze, jak i poza nim. Do dziś pozostaje jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci motorsportu.

tagTagi
shareUdostępnij
author
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Polecane artykuły