Zespół Haas F1: Historia i osiągnięcia

Zespół Haas F1: Historia i osiągnięcia
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak16.09.2023 | 8 min.

Formuła 1 od lat fascynuje kibiców na całym świecie. Wśród startujących zespołów znajduje się ekipa Haas F1, która stosunkowo niedawno dołączyła do stawki, ale już zdążyła zyskać uznanie fanów. Historia i osiągnięcia tego zespołu są godne uwagi.

Początki zespołu Haas F1

Amerykański przedsiębiorca Gene Haas, właściciel firmy Haas Automation zajmującej się obróbką metali, zafascynowany Formułą 1 postanowił założyć własny zespół wyścigowy. Oficjalnie ogłosił to w kwietniu 2014 roku, a dwa lata później, w sezonie 2016 Haas F1 zadebiutował w stawce Formuły 1 jako pierwszy od 30 lat zespół z USA.

Gene Haas i założenie zespołu w 2014 r.

Gene Haas od zawsze interesował się sportami motorowymi. W latach 2002-2008 jego firma Haas CNC Racing startowała w NASCAR. Gdy w 2014 roku FIA ogłosiła przetarg na 12. zespół w Formule 1, Haas zdecydował się ubiegać o tę licencję. W kwietniu 2014 oficjalnie ogłoszono, że Gene Haas założy własną ekipę Formuły 1. Nazwa zespołu nawiązywała do firmy Haas Automation. Był to zarazem pierwszy od 30 lat zespół z USA w F1.

Pierwszy sezon w Formule 1 w 2016 r.

Przygotowania do debiutu zespołu Haas F1 trwały dwa lata. W sezonie 2016 ekipa po raz pierwszy dołączyła do stawki Formuły 1 z kierowcami Romainem Grosjeanem i Estebanem Gutierrezem. Debiutancki występ okazał się dużym sukcesem, gdyż Haas zdobył 29 punktów, kończąc sezon na 8. miejscu w klasyfikacji konstruktorów, wyprzedzając tak utytułowane zespoły jak Renault czy Sauber.

Partnerstwo z Ferrari

Aby skrócić czas przygotowań, Haas F1 zdecydował się na bliską współpracę techniczną z Ferrari. Ekipa z Maranello dostarcza silniki, skrzynie biegów, zawieszenie i inne komponenty. Dzięki temu Haas mógł szybciej wejść do F1 bez budowania wszystkiego od zera. To partnerstwo okazało się kluczowe dla sukcesów zespołu.

Kierowcy i skład zespołu

W Haas F1 jeździli zarówno doświadczeni kierowcy, jak i młode talenty. Zespół stawia na mieszankę rutyny i młodości. Ciekawostką jest start dwóch kierowców noszących znane nazwiska.

Kierowcy - Grosjean, Magnussen, Schumacher

W pierwszych sezonach za kierownicą samochodów Haas F1 zasiadali Romain Grosjean i Esteban Gutierrez. Od sezonu 2017 drugim kierowcą obok Grosjeana został Kevin Magnussen. Od 2021 w zespole jeździ Mick Schumacher, syn legendarnego Michaela Schumachera, siedemnastokrotnego mistrza F1. To dla niego szansa na rozwój w dobrym zespole.

Inżynierowie i personel zespołu

Szefem zespołu Haas F1 od samego początku jest Gunther Steiner. Wśród kluczowych inżynierów wymienić należy Simone Restę odpowiedzialnego za projektowanie i rozwój bolidu. W szczytowym okresie w zespole pracowało ponad 200 osób reprezentujących wiele narodowości.

Zmiany w składzie na przestrzeni lat

W 2021 roku doszło do dużych zmian w składzie kierowców Haas F1. Odeszli Romain Grosjean i Kevin Magnussen, a w ich miejsce zatrudniono debiutujących w F1 Micka Schumachera i Nikitę Mazepina. Dało to interesującą mieszankę młodości z doświadczeniem w postaci szefa zespołu Gunthera Steinera.

Wyniki w Formule 1

Jak na debiutanta, Haas F1 radzi sobie całkiem dobrze. Co prawda na podium udało im się stanąć tylko raz, ale regularnie zdobywają punkty. Najlepsze lata to 2016-2018, kiedy kończyli sezony w środku stawki konstruktorów.

Punkty, miejsca, podia

W 2016 roku Haas zajął 8. miejsce w klasyfikacji konstruktorów z dorobkiem 29 punktów. Rok później było 47 punktów i 8 lokata. W 2018 zespół zdobył jeszcze więcej, bo aż 93 punkty, co dało 5. pozycję, tuż za czołową czwórką. Jedyny dotychczasowy finisz na podium to 3. miejsce Romaina Grosjeana w Grand Prix Niemiec 2018.

Najlepsze wyścigi i osiągnięcia

Poza wspomnianym podium na Hockenheimring w 2018 roku, do najlepszych występów Haas F1 można zaliczyć 4. miejsca Grosjeana w Austrii i Magnussena we Włoszech w 2018 czy piąte lokaty Grosjeana w Bahrajnie w 2016 roku i Magnussena w Austrii w 2018.

Statystyki i rekordy zespołu

W dotychczasowej historii Haas F1 rozegrał 92 wyścigi. Zespół zdobył łącznie 307 punktów przy najlepszym wyniku 93 oczka w sezonie 2018. Najszybsze okrążenie wyścigu dla Haasa uzyskał Grosjean w Austrii 2018. Łącznie kierowcy ekipy stawali na podium 1 raz i zajmowali punktowane miejsca (w pierwszej dziesiątce) 38 razy.

Infrastruktura i siedziba zespołu

Zespół Haas F1: Historia i osiągnięcia

Haas F1 jako jedyny zespół F1 ma dualną siedzibę w USA i Europie, co pozwala łączyć zalety obu lokalizacji. Amerykańska część zespołu zajmuje się projektowaniem i produkcją, europejska operacjami na torze.

Fabryka i siedziba w Stanach Zjednoczonych

Amerykańska fabryka i centrum technologiczne Haas F1 mieści się w Kannapolis w Karolinie Północnej. Produkowane są tam podwozia bolidów, a także prowadzone prace badawczo-rozwojowe i aerodynamiczne. Zatrudnionych jest tam około 140 inżynierów i techników.

Europejska siedziba w Wielkiej Brytanii

Baza europejska Haas F1 znajduje się w Banbury w Wielkiej Brytanii. Pracuje tam personel odpowiedzialny za działania zespołu podczas weekendów wyścigowych, w tym mechanicy, strategowie i kierownictwo ekipy. Jest bliżej torów Grand Prix w Europie.

Współpraca z Dallarą i Ferrari

Haas ściśle współpracuje z włoską firmą Dallara przy projektowaniu nadwozia bolidu. Natomiast silniki, skrzynie biegów i inne komponenty dostarczane są przez partnera technologicznego - Ferrari. Dzięki temu Haas może skupić się na integracji gotowych elementów i rozwoju własnego zespołu.

Barwy, sponsorzy i marketing

Charakterystyczna czarno-szara kolorystyka bolidów Haas nawiązuje do firmy Gene'a Haasa. Zespół pozyskał też kilku ważnych partnerów i sponsorów, którzy wspierają go finansowo.

Charakterystyczne barwy zespołu

Samochody wyścigowe Haas F1 od początku malowane są w kolorach czarnym i szarym z akcentami czerwieni. Jest to nawiązanie do maszyn firmy Haas Automation. Taka kolorystyka wyróżnia bolidy Haas na tle bardziej jaskrawych samochodów rywali.

Główni sponsorzy na przestrzeni lat

Do głównych sponsorów Haas F1 należały firmy Jack & Jones, Alpinestars, Peak i HAAS CNC. Obecnie tytularnym partnerem jest rosyjska marka URALKALI, a dodatkowymi sponsorami Pirelli, Richard Mille czy Under Armour. Dzięki wsparciu partnerów budżet zespołu wynosi około 150 mln dolarów rocznie.

Działania marketingowe i promocja

Zespół angażuje się w działania marketingowe i eventy dla fanów F1. Organizowane są konkursy z nagrodami, pokazy samochodów, możliwość spotkań z kierowcami. W mediach społecznościowych Haas publikuje ciekawe materiały zza kulis rywalizacji. To buduje rozpoznawalność i wizerunek zespołu.

Przyszłość zespołu Haas

Mimo stosunkowo krótkiej historii, Haas F1 już zdążył sobie wywalczyć miejsce w stawce Formuły 1. Zespół stawia na rozwój młodych talentów i ugruntowanie pozycji w środku stawki. Jeśli taka strategia się powiedzie, w przyszłości możliwe są nawet walka o podia.

Planowany rozwój i cele

Kierownictwo zespołu Haas deklaruje, że ich celem jest stopniowe zbliżanie się do czołówki i regularna walka o miejsca w pierwszej dziesiątce. Stawiają na rozwój młodych kierowców jak Mick Schumacher i stopniową poprawę osiągów samochodu.

Nowi kierowcy i zmiany w zespole

W najbliższych latach można spodziewać się kolejnych zmian w składzie kierowców Haas. Obecni Mick Schumacher i Nikita Mazepin nabierają doświadczenia, ale prawdopodobnie w przyszłości zostaną zastąpieni przez nowe talenty. Również w dziale inżynierii możliwe są wzmocnienia.

Szanse na lepsze wyniki w przyszłości

Dobra organizacja zespołu i rozsądna strategia rozwoju dają nadzieję, że wyniki Haas będą systematycznie się poprawiać. Współpraca z Ferrari i Dallarą pozwala skupić się na kluczowych obszarach. Przy dobrej jeździe kierowców realne wydają się walka o miejsca w pierwszej piątce i sporadyczne podia.

Podsumowanie

Historia zespołu Haas F1 pokazuje, że nawet w stosunkowo krótkim czasie można zbudować konkurencyjną ekipę w Formule 1. Kluczowe okazały się mądre decyzje Gene Haasa, jak partnerstwo z Ferrari czy postawienie na rozwój młodych talentów. Strategia ta już przynosi rezultaty w postaci punktów i miejsc w pierwszej dziesiątce. Jeśli Haas pozostanie wierny obranej drodze, w przyszłości może regularnie walczyć o podium. Choć na razie brakuje im do czołówki, to z pewnością jest to jeden z najciekawszych średniaków stawki.

Najczęściej zadawane pytania

Amerykański biznesmen Gene Haas oficjalnie ogłosił powstanie zespołu Haas Formula One w kwietniu 2014 roku. W sezonie 2016 ekipa Haas F1 zadebiutowała w stawce mistrzostw Formuły 1.

Charakterystyczne czarno-szare malowanie bolidów Haas nawiązuje do maszyn firmy Haas Automation należącej do Gene'a Haasa. Akcenty czerwieni dodają kontrastu.

Aktualnie kierowcami Haas F1 są Niemiec Mick Schumacher, syn słynnego Michaela Schumachera oraz Rosjanin Nikita Mazepin. W przeszłości jeździli m.in. Romain Grosjean, Kevin Magnussen czy Esteban Gutierrez.

Największym osiągnięciem Haas F1 jest 3. miejsce Romaina Grosjeana w Grand Prix Niemiec 2018. Ponadto kilkakrotnie zajmowali 4. i 5. pozycje. W 2016-2018 regularnie zdobywali punkty.

Planem Haas F1 jest stopniowe zbliżanie się do czołówki Formuły 1 poprzez rozwój młodych talentów, pracę nad bolidem i współpracę z partnerami. W przyszłości mają ambicję regularnie walczyć o podium.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jakie silniki napędzają bolidy F1? Odkrywamy tajniki
  2. Jak Sierżant Przytył 5 kg i Zmienił Plan Treningowy Przed Sezonem 2024
  3. Najciekawsze wyścigi sezonu 2023 do obejrzenia
  4. Przywrócenie Grand Prix Holandii: Co przyniosło F1?
  5. Kierowcy AlphaTauri: Ich rola w rozwoju zespołu
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ignacy Nowak
Ignacy Nowak

Jestem blogerem z pasją do Formuły 1. Na blogu dzielę się obszerną wiedzą o wyścigach, kierowcach i technologii. Relacjonuję każdy Grand Prix, analizuję tajniki strategii teamów i dostarczam najnowsze wieści ze świata F1. Znajdziesz u mnie emocje, które towarzyszą mi podczas każdej rundy sezonu!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0